Ramptoerisme is niet ‘normaal doen’!

Met grote verbazing heb ik afgelopen zaterdag in de Gelderlander de reacties gelezen op de stelling van het lezerspanel. Er werd bevestigend gereageerd op de uitspraak dat de gemeente Gennep bij de Paesplas een ‘te zwaar’ middel heeft ingezet tegen ramptoerisme. Ik wil graag voorop stellen dat het niet mijn bedoeling is om de drie panelleden persoonlijk aan te vallen. Enerzijds zullen zij wellicht minder informatie hebben om de noodzaak van een noodverordening volledig te kunnen beoordelen. Anderzijds hebben zij te maken met een maximum aantal woorden waardoor uitgebreide inhoudelijke reacties lastig zijn.

Wat mij raakte was de ondertoon van de reacties. Ramptoeristen werden nogal als ‘vanzelfsprekendheid’ neergezet. Iets waar mensen in een noodsituatie gewoon mee te leven hebben. Er werd daarbij verwezen naar ‘normaal doen’; iets waar in de afgelopen weken en maanden ook in de landelijke politiek veel over wordt gesproken. Wat mij betreft is ramptoerisme helemaal geen vanzelfsprekendheid. Ramptoerisme bracht bewust de veiligheid van bewoners en hulpverleners in het getroffen gebied in het geding. Dit is niet ‘normaal doen’, dat is een schande!

De ‘normaal doen’ discussie leek ook voor mij in eerste instantie een ver-van-mijn-bed-show, maar naar aanleiding van alle gebeurtenissen in onze eigen gemeente ben ik hier anders over gaan denken. Zeker tijdens mijn werk als vrijwillige dijkwacht heb ik de noodzaak van de verordening bij de Paesplas pas echt goed ingezien.

Wanneer zijn wij het als lokale samenleving goed gaan vinden dat mensen zich steeds asocialer gaan gedragen richting onze buren in nood en onze hulpverleners? Want daar gaat het bij de noodverordening van de Paesplas feitelijk om. We hebben het over inwoners van onze gemeente die vreesden al hun eigendommen kwijt te raken. We hebben het over lokale ondernemers die enorme financiële schade op hebben gelopen. We hebben het over onze buren die als lokale hulpverleners dag en nacht geholpen hebben om nog meer problemen te voorkomen en we hebben het over onze andere hulpverleners zoals de brandweer en politie.

Op het moment dat, na herhaalde oproepen van onze burgemeester, blijkt dat dagelijks nog honderden mensen naar de Paesplas stromen en onze burgers en hulpverleners ter plaatse lastig vallen dan is de limiet bereikt. Dan moeten we glashelder zijn en de maatregelen nemen die nodig zijn. Dan moeten we veiligheid en privacy beschermen. Een noodverordening op dat moment was dan ook helaas onvermijdelijk. Ook al had ik het graag anders gezien. Chapeau voor de burgemeester die dit besluit durfde te nemen!

In één reactie las ik de vraag ‘Is het dan zo een probleem als mensen naar je huis komen kijken?’ Mijn antwoord zou zijn: Jazeker als het enkel is om je eigen nieuwsgierigheid te bevredigen en de mensen ter plaatse ook nog eens volkomen misplaatst te bejegenen! In de gemeente Gennep helpen we elkaar in een noodsituatie en pakken we samen aan in zware tijden. Dit is een waarde waar ik voor sta. Dit is vanzelfsprekendheid. Dat is wat mij betreft normaal doen!

Janine van Hulsteijn

Fractievoorzitter VVD Gennep