Van Treeck olieservice: Een oud familiebedrijf midden in Gennep

Eind april bracht de VVD Gennep een werkbezoek aan familiebedrijf Van Treeck olieservice aan de Wagenstraat in Gennep. Daar werden we op de hoogte gebracht van de moderne oliehandel. De VVD-raadsleden kregen door een korte rit met een van de tankwagens ook een duidelijk beeld van de problemen voor dit bedrijf midden in een woongebied.

© VVD Gennep

Het bedrijf is als Van Treeck Oliehandel in 1961 opgericht door Piet van Treeck. Samen met zijn vrouw heeft hij jarenlang vooral petroleum en huisbrandolie aan particulieren geleverd. Tegenwoordig wordt het bedrijf geleidt door zijn zonen John en Rob. De huidige klanten zijn vooral bedrijven en zitten in de regio in Nederland en Duitsland. Aan deze bedrijven worden vaak alle benodigde brandstoffen (gasolie, diesel, petroleum, LPG etc.) en smeermiddelen geleverd. Ondertussen zijn Van Treeck een van de laatste ondernemers op dit gebied tussen Nijmegen en Venlo.

Op het terrein aan de Wagenstraat kregen we middels een filmpje een mooi beeld van het bedrijf. In het gesprek met de broers verraste ons dat er in 2005 een uitgebreide grondsanering heeft plaatsgevonden, waarbij de oude ondergrondse opslagtanks en alle oude grond verwijderd zijn.

We hebben uitgebreid gesproken over de moeilijke ligging midden in de woonwijk. Hoewel er geen grotere hoeveelheden brandstoffen meer opgeslagen liggen, staan er wel regelmatig de gevulde tankwagens. Ook rijden deze tankwagens door de smalle straatjes. Als standaard route wordt daarbij gebruik gemaakt van de Steendalerstraat en de Roggestraat zodat de wagens op de bredere Brabantweg komen. Vaak hebben de tankwagens moeite om tussen de geparkeerde auto’s door te komen. Onze beide raadsleden Janine van Hulsteijn en Fred Knigge konden bij een korte rit met de tankwagen de moeilijke situatie direct zelf zien.

Het zou daarom zinvol zijn dit service georiënteerd bedrijf als gemeente te faciliteren bij een verplaatsing naar een volwaardige oliehandel-locatie buiten de woonwijken.

De VVD is van mening dat actief gezocht moet worden naar een oplossing voor dit bedrijf en de bewoners in de Wagenstraat en Steendalerstraat. Daarom heeft Janine van Hulsteijn het college van burgemeester en wethouders uitgenodigd om op korte termijn samen met de VVD fractie opnieuw een bezoek te brengen aan het bedrijf. Wij willen dat het College in gesprek gaat met de gebroeders van Treeck en de buurtbewoners om gezamenlijk een permanente oplossing te zoeken.