Gennep mag geen kaalgeplukte gemeente worden!

Met de Voorjaarsnota voor de begroting 2016 kijkt de politiek vooruit naar de komende jaren. Wij staan op het punt om te kiezen tussen doorgaan op de ingeslagen weg of te streven naar een betere toekomst voor onze gemeente Gennep. De vraag is echter of men durft te kiezen voor verandering of te bang is voor vernieuwing. De afgelopen jaren stonden in het teken van de decentralisatie. Het is goed dat de focus van de gemeente op dit moment bij deze taken ligt. Maar wij mogen het lot van de gemeente niet afhankelijk maken van het wel of niet slagen van deze transitie. Voor 2016 is het noodzakelijk dat de kerntaken van de gemeentelijke overheid weer meer prioriteit krijgen.

Wat de VVD betreft liggen deze kerntaken op drie onderdelen:

1. Degelijk financieel en economisch beleid van de gemeente
  2. De veiligheid voor onze inwoners
  3. Een uitstekende dienstverlening richting burgers en ondernemers

Het is voor mij als jonge inwoner heel bijzonder dat ik mijn generatie mag vertegenwoordigen in de raad. Want: ‘De jeugd heeft de toekomst!’ De gemeente Gennep had in 2014 ruim 5400 inwoners die onder de 30 jaar waren. Dat is bijna 1/3 van alle inwoners van onze gemeente. Ik denk dat er in deze gemeenteraad te weinig aandacht is voor hun belangen.

In de Voorjaarsnota stelt het College dat een sluitende begroting altijd met veel moeite tot stand komt. Als de inkomsten en uitgaven niet in evenwicht zijn leeft de gemeente boven de eigen stand. De gemeente besteed duizenden euro’s tot tonnen te veel. Is dit het beeld dat wij als raad willen meegeven aan toekomstige generaties?

Als VVD zullen wij deze koers niet steunen. Wij gaan niet akkoord met een meerjarig financieel tekort van honderdduizenden euro’s. Wij willen niet dat volgende generaties te maken krijgen met een kaalgeplukte gemeente.

Bij het economisch beleid moeten we ondernemers en particuliere initiatieven ondersteunen en niet tegenwerken met overbodige regelgeving. De gemeente moet netwerken bieden en faciliteren zodat ondernemers zich kunnen ontwikkelen en innoveren. Gennep dus als ondernemersvriendelijk op de kaart zetten. Met de komst van bedrijventerrein de Brem heeft de gemeente de unieke kans te bewijzen dat het faciliteren van ondernemers een hoge prioriteit heeft!

Maar ook de toeristische sector heeft meer aandacht van de gemeente verdient. Jaarlijks duizenden euro’s overmaken naar een schijnconstructie voor toeristische promotie, dit is een lekkende subsidiekraan die snel dicht moet! Als we deze middelen jaarlijks besparen kunnen wij tegelijker tijd wel evenementen co-financieren zoals de Pleinfeesten of dekking vinden voor de bijdrage aan Roepaen. Dit is een betere promotie voor Gennep dan de bodemloze put die we Stichting Leisure Port noemen, die veel te ver van Gennep af staat.

Aandacht vragen wij ook voor onnodige betutteling van Horecaondernemers. Waar is de gemeente mee bezig als wij regels gaan opstellen voor de uitstraling van de stoelen op een terras? De gemeente moet geen spijkers op laag water zoeken maar ondernemers hun eigen verantwoordelijkheid laten. Dit is de opmaat naar de terrasbelasting en precarioheffing waar de VVD tegen is!

Verantwoordelijkheid zelf nemen moet de gemeente echter wel op gebied van veiligheid. Het is noodzakelijk om de invoer van het Snelle Interventie Voertuig van de brandweer te evalueren. En wij verwachten ook meer duidelijkheid over de toekomst van de ambulancepost. Er is in deze raad unaniem een motie van de VVD aangenomen om een oproep voor behoud van de ambulancepost aan het kabinet en de desbetreffende minister toe te sturen. Tot nu toe hebben wij niets meer vernomen over de uitvoering van deze VVD motie!

Om bij onze inwoners meer aandacht te creëren voor veiligheid vragen wij het College om vanaf 2016 jaarlijks een veiligheidsweek te organiseren die zich richt op preventie, informatie en demonstraties in de dorpen en wijken.

Bij gevallen van drugscriminaliteit en overlast verwacht de VVD van de burgemeester dat hij samen met de politie hard doorpakt. Daders moeten worden aangepakt en panden moeten waar nodig meteen worden gesloten. Door snel en hard op te treden kunnen we de problemen die we hebben verminderen.

Aanpakken is ook het uitgangspunt voor een uitstekende dienstverlening voor burgers en ondernemers. De basis hiervoor ligt in de bereikbaarheid van de gemeente. Het is niet meer van deze tijd dat burgers hun werktijden moet verzetten omdat ze doordeweeks overdag naar het gemeentehuis moeten voor bijvoorbeeld het aanvragen of ophalen van pasporten of rijbewijzen. Een uitstekende dienstverlening betekend voor de VVD dat het gemeentehuis op zijn minst één keer per maand op de zaterdagochtend open is voor burgers en ondernemers. Wij verzoeken het College om gedurende twee jaar met een pilot te bezien of er behoefte is voor deze service.

Niet doorschuiven maar aanpakken is ook nodig binnen de gemeentelijke organisatie. Het is toch te gek voor woorden dat er intern een werkgroep maanden bezig is met het gebruik van het stadhuis. Met een beetje goede communicatie en de wil om er gezamenlijk uit te komen hadden we dit als politiek samen met het College en de ambtenaren in één avond kunnen bespreken. En dan hadden we zelfs de Nima daarbij kunnen uitnodigen!

Zo makkelijk kan het trouwens ook zijn bij de Heikant. Het standpunt van de wijkraad Gennep-Zuid is helder, de antwoorden van het College op onze twijfels echter niet. En dat de coalitie gaat proberen om dit door te drukken terwijl er juist nu overleg mogelijk is tussen alle partijen is verbazingwekkend.

Dienstverlening is ook het verminderen van overbodige regelgeving. De VVD wil een kleine krachtige overheid die ruimte biedt aan de inwoners. Willen wij jonge mensen in onze gemeente houden dan moeten we dit stimuleren. Ga dan niet als overheid zonder overleg decibel normen opleggen voor evenementen en daarmee feesten onderdrukken door paternalistisch gedrag. We hebben geen nieuwe regels nodig als we nu niet eens de bestaande regels kunnen handhaven!

Soms is een kritische inbreng nodig als wij denken dat het met de gemeente niet de goede kant op gaat. Zoals aan het begin gezegd, als we de jeugd in onze gemeente een toekomst willen bieden is het keuzemoment nu! Wij verwachten bij de begroting meer aandacht voor de kerntaken van de gemeente en vragen van het College om zich meer te richten op de hoofdlijnen en niet elk wiel op nieuw uit te vinden. Met goede communicatie en de verantwoordelijkheid meer bij de burgers en ondernemers leggen moet dit lukken!