Jaarlijks fractieuitje en bbq geslaagd!

Op 18 augustus fietste een grote groep lokale VVD-ers door Gennep en omgeving. De Wethouder, (burger)raadsleden en ondersteunende leden van VVD Gennep combineerde het nuttige met het aangename: een dagje Happen en Trappen. De fietstocht voerde de groep vanuit het centrum van Gennep naar verschillende interessante locaties: het Genneperhuis, het Theehuisje, Minicamping-B&B de Niers, de Old Inn, Hoeve ‘Carpe Diem’ en ijsboerderij ‘op ons Erf’.

Het Genneperhuis

Gemeenteraadslid Holger Rodoe vertelde in dit mooie wandel- en fietsgebied, over het ontstaan van de burcht ”Vesting ’t Genneperhuis”, in de Middeleeuwen gebouwd door de Heren van Gennep. In het Genneperhuis werd de later heilig verklaarde St. Norbertus geboren, zoon van één van de heren van Gennep. Om het verleden inzichtelijk te maken, werden de afgelopen jaren delen van de voormalige “kroonwerken” en de grachten rondom de ruïne hersteld. Voor de komende jaren staat een herstel van de circumvallatielinie op de planning zodat ook dit deel van de cultuurhistorie nog beter zichtbaar wordt.

Het Theehuisje

Het Theehuisje aan de Bloemenstraat in Milsbeek, is een ideale stop voor de wandelaars en fietsers. Direct gelegen aan de rand van het Genneperhuis, op de route tussen Gennep en Plasmolen. Een mooie eerste stop voor de VVD groep, met koffie en heerlijk gebak.Tijdens de stop werd ondermeer gesproken over de mogelijkheden voor ontwikkeling van de oude Steenfabriek in Milsbeek. Het terrein biedt door de ligging, fantastische mogelijkheden voor wonen en (water)recreatie. Inmiddels zijn de eerste, voorzichtige plannen aan belangstellenden en omwonenden voorgesteld.

Minicamping-B&B de Niers

Na even flink doortrappen, werd een bezoekje afgelegd aan de Minicamping-B&B de Niers. Een vrij nieuwe campinglocatie met veel ruimte en inmiddels uitgebreid met enkele Bed & Breakfast kamers. De enthousiaste ondernemers, een Nederlands-Zwitsers echtpaar, zit nog boordevol ideeën voor verbetering en verdere uitbreiding. De soms onvoldoende kennis van de regelgeving voor recreatieve ondernemingen, is reden om hulp en begeleiding van de Gemeente te vragen. Dit deel van het Happen en Trappen was een leuk idee van onze wethouder Janine van Hulsteijn. Zij was hier al kort na haar benoeming tot wethouder op de koffie geweest om over alle toekomstplannen met de eigenaren te spreken.

Old Inn

De volgende stopplaats: de Old Inn aan de Siebengewaldseweg in Ottersum.Eigenaar en kok Bart Tönnessen kocht het restaurant enkele jaren geleden en blies de onderneming nieuw leven in. Met succes: een druk bezocht terras, gezellig en goed eten, feestzalen, allemaal goed verzorgd. Maar…. Bart wil meer en gaf een korte toelichting op zijn uitbreidingsplannen. Daarvoor heeft hij hulp en advies van de Gemeente nodig, ondermeer omdat zijn onderneming aan het natuurgebied rondom het Duits Lijntje grenst.

Hoeve “Carpe Diem”

Hans Thijssen, eigenaar van de eeuwenoude boerderij, vertelde uitgebreid over de activiteiten op en om de Hoeve. De boerderijfunctie is nog maar beperkt, met kippen, varkens, schapen en wat runderen. Belangrijker is de recreatieve functie: minicamping, Bed en Breakfast en terras. Een prachtige locatie in een mooi Limburgs natuurgebied met talloze fiets- en wandelroutes. Geen wonder dat Hans enthousiast praat over zijn plannen met de nog in oorspronkelijke staat verkerende graanschuur.

IJsboerderij ‘op ons Erf’

Pal naast de Bourgondische Hoeve ligt de volgende, laatste stop: ijsboerderij “op ons erf”, van Theo en Malou Lamers. Met de melk van hun eigen koeien, wordt met professionele apparatuur heerlijk romig ijs gemaakt, in diverse smaken. En zelfs een gluten/lactosevrije variant. Dat is dus genieten voor de wandelaars en fietsers, die de ijsboerderij op hun route treffen. Maar inmiddels weet ook de lokale horeca de ijsboerderij te vinden. Zo vonden deze jonge, enthousiaste ondernemers een succesvol concept voor uitbreiding van hun agrarische activiteiten.

Happen en Trappen werd afgesloten met een gezellige barbecue, die tot in de kleine uurtjes doorging.