VVD Tweede Kamerlid Karin Straus is blij met het wetsvoorstel van het kabinet om niet alleen Engels, maar ook Duits of Frans als tweede taal in hun onderwijsprogramma van basisscholen op te nemen. 'Vooral voor de grensstreek is een goede kennis van de buur-taal essentieel.'
Straus: 'Met kennis van de buur-taal vergroot je gewoon je kans op een baan, zeker in de grensregio. Duitse werkgevers staan te springen om personeel, van alle niveaus. Dan is het extra wrang om te zien dat in Nederland mensen werkloos thuis zitten, terwijl er vlakbij, net over de grens, volop vacatures zijn.'
Het Kamerlid spreekt al langer over het belang van Duits, en ook Frans, in het onderwijs: het buur-taal-onderwijs. 'Juist omdat onze kinderen niet meer vanzelfsprekend met de taal en de cultuur van de buren in aanraking komen, kan het onderwijs een rol spelen in het bijbrengen van deze internationale oriëntatie,' stelt de liberale die twee weken geleden een ronde tafel gesprek over dit onderwerp met experts en belanghebbenden organiseerde. 'Daar kwam ook naar voren dat scholen hier graag met veel voortvarendheid mee aan de slag willen, maar dat er nog knellende regelgeving in de weg zit. Ik zal het kabinet oproepen om ook deze weg te nemen.'
Straus maakt zich wel zorgen over het tekort aan goede leraren Duits en wil van de staatssecretaris weten wat hij daar aan gaat doen. 'Ik kan me voorstellen dat het makkelijker wordt om de bevoegdheden van docenten uit Duitsland te erkennen of bijvoorbeeld in te zetten op een samenwerking tussen een aantal Duitse en Nederlandse lerarenopleidingen. Daar moet wel iets gaan gebeuren.'
(Bron: Thorbeckeweb: Editie593 - 27 maart 2015: VVD wil meer aandacht voor Duits en Frans op school)
Op 27 februari 2014 was Karin Straus te gast in Ven Zelderheide. In gemeenschapshuis De Uitkomst had de VVD een discussie avond georganiseerd. Het centrale onderwerp was de problematiek rondom de “kleine school”. Karin Straus greep toen de discussie aan om te wijzen op gratis verkrijgbare lespakketten voor lessen Duits voor de bovenbouw.