Kernenbeleid: Ondanks of dankzij?

"De rekenkamercommissie concludeert dat de wijze waarop de inwonersorganisaties hun bijdrage leveren aan de leefbaarheid eerder ondanks het gemeentelijk beleid, dan dankzij het gemeentelijke beleid gestalte krijgt." Een zorgwekkende conclusie die de rekenkamercommissie trekt in het rapport 'Kernenbeleid in Gennep' dat op maandag 23 maart jl. is besproken in de gemeenteraad van Gennep. Voor de VVD een rapport dat laat zien dat wij als raad, maar zeker ook het College van burgemeester en wethouders duidelijk steken heeft laten vallen. Nu was het zaak om de aanbevelingen te omarmen en er mee aan de slag te gaan. Een korte discussie zou je dus denken....

Maar helaas wilde het College de aanbevelingen niet omarmen en bleef men zich verschuilen achter een verschil in opvatting tussen het College en de rekenkamer. In plaats van de eigen fouten erkennen en samen met de dorps- en wijkraden te werken aan verbeteringen bleef het College vasthouden aan het huidige beleid. Dit heeft voor de VVD tot gevolg dat wij het ergste vrezen voor toekomstig beleid zoals de uitwerking van de decentralisaties op gebied van sociaal domein en maatschappelijke dienstverlening. Als nu al blijkt dat er geen sterke banden zijn tussen gemeente en dorps- en wijkraden, kun je nu al twijfels hebben bij de uitwerking van de sociale taken van de gemeente.

De VVD is geschrokken van de harde conclusies waaruit blijkt dat "niet kan worden vastgesteld of het kernenbeleid doelmatig en doeltreffend is" en "dat de raad niet in staat is invulling te geven aan zijn controlerende rol". Als VVD willen we niet met de vinger in het verleden gaan wijzen richting anderen, ook wij hebben fouten moeten erkennen: de besluitvorming van het kernenbeleid was te kort door de bocht in 2013, maar nu moeten we deze fouten wel oplossen. Wij verwachten van het College op korte termijn een plan van aanpak over mogelijke verbeteringen, maar het blijft de vraag of het College de noodzaak hiervan onderschrijft. Tijdens de raadsvergadering was de reactie van het College in elk geval teleurstellend.

Gelukkig was er vanuit de raad wel behoefte om ondanks een 2,5 uur durend debat het rekenkamerrapport te omarmen. Uiteindelijk heeft de raad unaniem besloten om in de geest en context van alle conclusies en aanbevelingen als raad tot een verdere uitwerking van het kernenbeleid te komen tijdens een raadsconferentie waarin elke fractie met eigen voorstellen kan komen.

Blijft te hopen dat het College ook aan de slag gaat en zal proberen de situatie met de dorps- en wijkraden te verbeteren, door op korte termijn met al deze groepen aan tafel te gaan zitten en over dit rekenkamerrapport te bespreken.