Vragen over financieel toezicht door Provincie Limburg

De VVD fractie werd gisteren verrast door een artikel in Binnenlands Bestuur over het feit dat de provincie Limburg de gemeente Gennep extra in de gaten gaat houden op het gebied van financiën. Van het College van de gemeente heeft de VVD hier nog niets over vernomen en wenst daar meer informatie over van het College. De VVD is blij met deze extra aandacht vanuit de provincie voor de financiële situatie in Gennep omdat de VVD al bij verschillende begrotingen heeft aangegeven dat er te weinig structurele ombouwmaatregelen worden getroffen waardoor in de meerjarenbegroting nog steeds tekorten worden gepresenteerd. Met name het feit dat de toekomstige begrotingen reëel dienen te zijn ligt zeer in de lijn van de wensen van de VVD.

Vandaar dat wij het College van burgemeester en wethouders verzoeken op het bericht in Binnenlands Bestuur (hier te vinden) te reageren en de volgende vragen te beantwoorden:

1. Is het College op de hoogte van het feit dat de provincie Limburg de gemeente Gennep in het kader van het financiële toezicht verscherpt in de gaten gaat houden? Zo ja, sinds wanneer is het College hier van op de hoogte en waarom heeft zij de raad hier nog niet van op de hoogte gesteld?
  2. Zijn er gevolgen voor de gemeente Gennep door dit besluit van de provincie? Zo ja, waar bestaan die gevolgen uit?
  3. Een van de door de provincie gestelde voorwaarden schijnt te zijn dat de gemeente in de begrotingen 2016-2018 een structureel en reëel evenwicht moet laten zien. Wat gaat het College doen om aan deze voorwaarde te voldoen?
  4. Zijn er naast de voorwaarde genoemd onder punt 3 nog meer voorwaarden gesteld aan de gemeente? Zo ja, welke en wat zijn de gevolgen daarvan voor de gemeente?

Het College heeft 30 dagen tijd om deze vragen te beantwoorden.

In de bijlage ook een bericht van de Gelderlander over de situatie in de gemeente Gennep!