De Heikant: een wethouder zonder dossierkennis?

Afgelopen maandag was de laatste raadsvergadering voor het zomerreces. De coalitie had al aangekondigd het voorstel tot vaststelling van de structuurvisie Heikant op de agenda te willen zetten. Dit terwijl het stuk niet behandeld was in de voorgaande commissievergadering zoals dat in Gennep te doen gebruikelijk is. Volgens het reglement mag de coalitie dat ook doen, verstandig is het verre van. Immers het voorstel is al drie in de commissie behandeld en 3 keer terug gestuurd naar de tekentafel omdat het onvolledig, onduidelijk of onjuist was.

In aanloop naar de raadsvergadering van 13 juli is dit stuk dus niet behandeld in de commissie. De voltallige oppositie van CDA, PvdA en VVD wilde dit agendapunt dus ook van de agenda afhalen en niet behandelen omdat er nog veel te veel onduidelijkheden waren om een zorgvuldig besluit te kunnen nemen. De raadsvergadering, die live uitgezonden werd door de NIMA, begon dan ook met een flinke discussie over de agenda. Uiteindelijk forceerde de meerderheid van de raad het er toch op en werd de structuurvisie inhoudelijk behandeld.

De VVD fractie had op die maandag zelf nog een heel aantal technisch inhoudelijke vragen en veel onduidelijkheden over dit dossier dat die avond behandeld zou worden. Wij wisten dan ook niet wat te doen die avond met dit dossier, voorstemmen, tegenstemmen of stemonthouding? Onze fractievoorzitter Janine van Hulsteijn heeft vervolgens de voorzitter van de raad benaderd met de vraag hoe hier mee om te gaan. De voorzitter van de raad adviseerde de technische vragen die middag nog te stellen aan de verantwoordelijk wethouder Welles. De wethouder werd hiervan op de hoogte gesteld en belde om 15.00 uur Janine op in het bijzijn van de ambtenaar die projectleider is van dit dossier. Tijdens dit vragenrondje heeft Janine gevraagd of het klopte dat de gemeente akkoord moet gaan met een bestemmingsplan om succesvol aanspraak te maken op de betaling van 1 miljoen euro door de projectontwikkelaar. De wethouder en zijn ambtenaar antwoordden dat de gemeente uiterlijk op 1 januari 2024 sowieso 1 miljoen euro ontvangt van de projectontwikkelaar ongeacht of de gemeente een bestemmingsplan vaststelt of gronden uitgeeft. Janine gaf vervolgens aan dat zij in de stukken iets heel anders las. Daarop bevestigde de wethouder en zijn ambtenaar nogmaals het door hun gegeven antwoord dat de gemeente geen bestemmingsplannen hoeft vast te stellen.

Tijdens de raadsvergadering heeft de VVD nogmaals deze vraag gesteld en toen kwam er een ander antwoord, namelijk dat de gemeente wel een bestemmingplan voor 50 woningen moet vaststellen om aanspraak te maken op die 1 miljoen euro van de projectontwikkelaar! Daarbij gaf de wethouder aan dat hij tijdens het telefoongesprek die middag met mevrouw van Hulsteijn de papieren niet bij zich had waar de antwoorden in stonden en daarom een verkeerd antwoord had gegeven.

De VVD is verbijsterd over het foutief informeren van een raadslid door de wethouder. Daarnaast is de VVD verbijsterd over het feit dat de wethouder deze belangrijke informatie niet weet op de middag van de raadsbehandeling (en nadat het daarvoor al 3 keer in de commissie was behandeld en niet rijp voor de raadsbehandeling was bevonden). Tevens begrijpt de VVD niet hoe een wethouder een raadslid kan bellen voor het beantwoorden van technische vragen zonder het bijbehorende dossier bij zich te hebben. Redenen te over dus om hier maar eens schriftelijke vragen over te stellen. We zijn benieuwd naar de antwoorden…..