Onnodige stoelendans College over ombouw raadszaal

Het College van burgemeester en wethouders is op de stoel van de gemeenteraad gaan zitten door zonder overleg met de raadsleden een besluit te nemen over het gebruik en de inrichting van de raadzaal. Dat is de conclusie die alle fracties trokken na een urenlang debat op 8 juni. Het onderwerp kwam ter sprake omdat onze lokale omroep Nima aan de bel had getrokken en zich buitenspel gezet voelt over de toekomstige live-uitzendingen van raadsvergaderingen.

Tijdens de gecombineerde commissievergadering waren Ger Michels en Ab de Graaf van de Nima aanwezig om de politiek toe te spreken. Ze hadden een helder betoog waaruit bleek dat de communicatie met de lokale omroep vanuit de gemeente rampzalig was verlopen en ze als mogelijke samenwerkingspartner aan de kant waren geschoven zonder enige uitleg.

De situatie was voor de politiek nogal verrassend omdat wij helemaal niets wisten van gesprekken en plannen voor een uitzending van de vergaderingen tot dat het College op 28 april ineens een besluit heeft genomen. Vreemd dat de belangrijkste gebruiker van de raadzaal, de gemeenteraad niet één keer is betrokken bij de voorbereidingen van het besluit.

Maar wat heeft het College nu eigenlijk besloten?

Vanuit veiligheidsoverwegingen is het maximum aantal personen dat in de raadzaal mag zijn tijdens bijeenkomsten naar beneden bijgesteld. Een noodzakelijk besluit aangezien de raadzaal vaak overvol is en de veiligheid voor aanwezigen dan niet meer gegarandeerd kan worden.

Er moeten volgens het College beeldopnames komen van de raadsvergadering die dan via internet uitgezonden kunnen worden. Dit is op geen enkel moment met de politieke partijen besproken, nog was de Nima betrokken terwijl ze zelf al hebben aangeboden de raadsvergadering live te willen uitzenden. Dit laatste is des te erger als je hoort dat er de afgelopen 1,5 jaar helemaal geen gesprek is geweest met de Nima over dit onderwerp. Niet eens na de succesvolle uitzending van de raadsvergadering over de Rondweg Milsbeek enkele maanden geleden!

Verbazingwekkend kwam er vanuit het College slechts een beperkt antwoord op de vragen en twijfels van de politieke partijen. Na veel moeite was het College bereid excuses aan te bieden aan de Nima en toe te zeggen alsnog het gesprek aan te gaan. Maar ook na schorsing op verzoek van het College werden de antwoorden op alle politieke vragen nauwelijks beter, reden voor de VVD om dit onderwerp na de zomervakantie opnieuw te bespreken.