Benoeming nieuw college rumoerig!

Op 12 mei werd tijdens de raadsvergadering het nieuwe college van de coalitie SP, D66 en Kern geïnstalleerd. Een coalitie waarin de VVD bewust niet deelneemt vanwege de gemaakte beleidskeuzes. Met Argusogen keek de VVD dan ook naar de kandidaten die voorgesteld werden door de coalitie.

Wethouder Lucassen (SP)

De grootste partij van de raad, de SP met 5 zetels, stelde de heer Peter Lucassen uit Nijmegen kandidaat. Wat de VVD betreft meteen een beroerde keuze! Immers de heer Lucassen stelde in een interview in de Gelderlander een aantal dagen voor zijn benoeming al dat 'hij niets heeft met Gennep', maar omdat hij in Nijmegen geen wethouder meer kan zijn (hij was daar wethouder financiën maar moest eerder vertrekken wegens dubieuze omstandigheden) nu dan maar in Gennep wethouder financiën gaat worden. Niet dat hij dit doet voor het belang van de gemeente Gennep, hij geeft aan dat die in eerste plaats bestuurder is van en voor de SP. De plaats waar hij een functie heeft maakt daarbij niets uit. Vervolgens weigert hij ook naar Gennep te verhuizen, terwijl dit wel zou moeten volgens de wet (vereiste conform lid 36a van de Gemeentewet)!

Alleen op een krantenartikel besluit de VVD echter niet om voor of tegen een onbekende kandidaat te stemmen, maar het artikel gecombineerd met een antecedentenonderzoek resulteerde er in dat de VVD onmogelijk voor deze kandidaat kon stemmen. Dat is volgens de VVD fractie niet in het belang van de gemeente Gennep. Zeker niet als je je beseft dat de heer Lucassen als wethouder financiën in Nijmegen niet succesvol was en nu juist de portefeuille financiën en economie krijgt in Gennep in deze roerige financiële tijden. Ook de ondernemers zien met lede ogen de belangrijke portefeuille economie naar de SP kandidaat gaan en vrezen daardoor voor banen in onze gemeente. Bij monde van een stemverklaring heeft onze fractievoorzitter Janine van Hulsteijn het tegenstemmen dan ook duidelijk toegelicht alvorens de geheime stemming plaatsvond. Uiteindelijk was de gehele oppositie tegen de SP kandidaat en had hij alleen de steun van de coalitiepartijen.

Wethouder Vandermeulen (D66)

De tweede kandidaat wethouder werd zijdens D66 voorgedragen, en wel de heer Ed Vandermeulen. Daar hadden we uiteraard al ervaring mee als wethouder Samenleveing en Milieu in het vorige college. Als persoon waardeert de VVD deze politicus ten zeerste, als wethouder vindt de VVD hem nogal zwak. Dit bleek de afgelopen jaren tijdens veel raads- en commissievergadering waar de wethouder moeite had zijn eigen beleid te verantwoorden. Daarbij komt dat hij nu de zwaarste portefeuille heeft met maar liefst 4 decentralisaties (zorg, welzijn, jeugdzorg, onderwijs)! De heer Vandermeulen kenmerkt zich helaas niet als echte bestuurder en dat is juist nu wel nodig met alle aankomende decentralisaties!

Wethouder Welles (Kern)

De derde kandidaat was de heer Jan Welles namens Kern. Deze kandidaat kreeg van de VVD het voordeel van de twijfel en mag zich de komende periode gaan bewijzen op de portefeuille ruimtelijke ordening en milieu.

Dus...?

Al met al een roerige vergadering waarbij de heer Lucassen ook nog eens nogal arrogant uit z'n slof schoot tijdens zijn presentatie waarom hij kandideerde. Wat de VVD betreft is het een zwak college dat de gemeente gaat besturen. Het is nu aan het college zelf om te laten zien dat ze er zitten voor Gennep (en niet voor zichzelf of hun partij) en met daden laten zien dat ze wel geschikt zijn voor hun taak. De VVD houdt ze uiteraard in de gaten, een schone taak voor ons als oppositiepartij, die in alle eerlijkheid liever zelf in het college had gezeten met een constructief team!

In de media:

De Gelderlander 13 mei 2014: 'Opstelling Peter Lucassen is klap in gezicht van burgers'