Rapport van de commissie van Geel teleurstellend

Voor de Gemeenteraadsverkiezingen zag de Gouverneur Theo Bovens af van de publicatie van het rapport van de commissie van Geel omdat het de verkiezingen zou beinvloeden. Nu we na de verkiezingen het rapport ontdekt hebben op de website van de provincie kunnen we alleen maar concluderen, dat dit rapport zeker voor de gemeente Gennep zeer mager is!

De commissie heeft onderzocht hoe ver de 33 Limburgse gemeenten zijn met de decentralisaties  WMO, Jeugdzorg en Participatiewet werk en inkomen. Een dag na de verkiezingen, op 20 maart, presenteerde de commissie dan toch het rapport aan de Gouverneur. Deze presentatie heeft bijna nergens de pers gehaald. Nu we het rapport gelezen hebben begrijpen we ook waarom.

Voor de meeste gemeentes, maar zeker voor de gemeente Gennep staat er in het rapport alleen maar een samenvatting van gesprekken die de commissie had met de gemeenten en de betroffen organisaties (ketenpartners). Deze samenvatting staat voor Noord Limburg op de pagina's 28 en 29. Veel verder als dat Mook in noordelijke richting denkt en dat de rest van de regio op een hoog beleidsmatig niveau samenwerkt komt de commissie niet.

Ook de bevindingen voor de gemeente Gennep (in deel 2 op pagina 48 en volgende) is feitelijk een dictaat van het oude college van Burgemeester en Wethouders. Bijna iedere zin begint met 'Gennep ziet' of iets dergelijks.

Achteraf kunnen we dus concluderen, dat het volkomen onnodig was dat de Gouverneur het rapport niet voor de verkiezingen gepubliceerd heeft. De VVD Gennep heeft dus terecht op 17 februari een motie ingediend om het rapport openbaar te krijgen.