Brandweerperikelen in Gennep

Zoals u weet is de VVD positief kritisch over de nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot de brandweer. Binnen de Veiligheidsregio Noord-Limburg is de brandweer overgegaan naar een nieuw systeem met het Snelle Interventie Voertuig (SIV) met aan boord 2 brandweerlieden, een zogenaamde Snelle Interventie Eenheid (SIE).

Bij een melding van zeer kleine en kleine incidenten gaat de SIV rijden en volgt snel daarna de reguliere brandweerwagen, de Tankspuit met 4 personen aan boord. Als vervolgens zowel de SIV en TS1 bij de brand zijn aangekomen is er een totale eenheid van 6 brandweerlieden – dus zoals dit ook vóór de invoer van de SIV was – ter plaatse. Voordeel van de SIV is hierbij dat die sneller ter plaatse kan zijn en de tankauto alleen hoeft  uit te rukken als dat nodig blijkt te zijn na aankomst van de SIV. Uiteraard zijn hieraan ook nadelen verbonden waarvoor de VVD al eerder gewaarschuwd heeft, zoals het feit dat de twee brandweermensen van de SIV geen mogelijkheid hebben om brand te blussen!

De VVD heeft al vóór deze ontwikkeling aandacht gevraagd voor de opkomsttijd van de brandweer zodat de veiligheid van onze burgers gewaarborgd is. Daarnaast hebben wij bij de komst van de SIV gewezen op de noodzaak om bluswagen TS2 te behouden voor de brandveiligheid in Gennep. Immers vanwege bezuinigingen wordt TS2 in Gennep weg gesaneerd en dus hebben we dan feitelijk nog maar 1 bluswagen in Gennep. De VVD heeft een motie ingediend die unaniem is aangenomen door de gemeenteraad om de TS2 ook in de toekomst te behouden voor de brandveiligheid van Gennep!

Helaas was er vandaag op 1e Paasdag een zeer grote brand op de Hoge Veluwe. Daarnaast blijkt de SIV die sinds begin april dit jaar in Gennep staat nog steeds niet volledig operationeel te zijn. De SIV draait alleen diensten door de weeks tijdens kantooruren en niet in het weekend en zeker niet in feestdagenweekenden.

Vanwege de grootte van de brand op de Hoge Veluwe werden de korpsen van Mook, Gennep, Bergen en Venray ook opgeroepen naar de grote brand op de Hoge Veluwe en terecht. Echter, dat resulteert er in dat op dit moment Mook geen tankautospuit heeft als er in die gemeente brand uitbreekt. Gennep heeft godzijdank nog de tankautospuit 2 op dit moment en het korps staat standby als er een melding is in Gennep. Bergen heeft ook nog een TS2 paraat voor als daar iets uitbreekt.

Een en ander betekent dat als de Gennepse TS2 – de tweede tankauto - al zou zijn weggesaneerd zoals de bedoeling is van de Veiligheidsregio, onze auto in Gelderland zou zijn en er momenteel maar 1 tankautospuit ter beschikking zou zijn voor het gebied van Molenhoek tot aan Wellerlooi….

Dat is absoluut onveilig vindt de VVD Gennep. Een feit waar de burgemeesters van onze regio in Noord-Limburg eindelijk hun verantwoordelijkheid moeten dragen en verbeteringen moeten eisen! Aanstaande dinsdag is er een commissievergadering en de VVD Gennep zal dan de ontwikkelingen met betrekking tot de brandweer in Gennep opnieuw aan de orde stellen.

Niet doorschuiven maar aanpakken die veiligheidsverbetering!

In de media: