De trein van ambtelijke fusie met Venray gaat ook nog een station verder… Venlo!

De VVD Gennep heeft er geen geheim van gemaakt. Wij zijn tegen de plannen van het college om ambtelijke samenwerking te zoeken met Venray zonder ook daarbij onze directe buren te betrekken. Vandaar dat de VVD ons College van burgemeester en wethouders al bij herhaling heeft opgeroepen toch vooral de samenwerking bij onze eigen directe buren te zoeken zoals Bergen (immers, deze gemeente ligt tussen Gennep en Venray), Mook, Groesbeek, maar zeker ook Boxmeer, Cuijk en Goch. Dat lijkt tegen dovemans oren te zijn gezegd, want….

Vlak voor het zomerreces ontvingen wij als Gennepse gemeenteraad een brief van het College van burgemeester en wethouders van Venlo die was bestemd voor de Venlose gemeenteraad. Het onderwerp van deze Venlose brief was: ‘Verkenning intensivering samenwerking gemeenten Venlo-Venray’. Er was geen enkele toelichting van ons Genneps College dus was er de nodige onduidelijkheid over waarom deze brief voor de Gennepse raadsleden van belang was. Onze fractievoorzitter Janine van Hulsteijn kroop meteen in de pen en vroeg om opheldering.

Het antwoord van het Genneps college was verbijsterend: “Enkele onderwerpen uit de Venlose brief hebben raakvlakken met de samenwerking tussen Venray en Gennep. Op deze raakvlakken zal Gennep participeren in de verkenning en de te schrijven business case”.

Hier staat dus letterlijk dat het college van Gennep meedoet aan verkenningen om op diverse onderwerpen ambtelijk vergaand te gaan samenwerken met, naast Venray, ook Venlo! In plaats van je dus te richten op je directe buren… dendert de trein van ambtelijke fusie verder zuidwaarts richting Venlo. Ziet u het al voor zich? In de genoemde brief wordt Gennep niet 1 keer genoemd, nu al niet… hoe zal dat gaan in de toekomst, welke rol heeft Gennep ten opzichte van 2 grote gemeentes? Hoe kan de Gennepse raad de democratische controle nog uitoefenen?

De zorgen die de VVD heeft en de gevaren die de VVD ziet met betrekking tot de ambtelijke samenwerking met Venray en nu ook Venlo worden uitstekend verwoord in een recent artikel in het blad ‘Binnenlands bestuur’ genaamd ‘ambtelijke fusie leidt niet tot beter bestuur’ (uitgave 15).

Zo staat er geschreven

Veel kleine gemeenten die de nieuwe taken gewoon niet aankunnen, zoeken hun heil in ambtelijke samenwerking of ambtelijke fusie. ‘Maar dat werkt op de langere termijn niet. De belangrijke economische beslissingen worden namelijk buiten de eigen gemeente genomen. Dat los je niet met ambtelijke samenwerking of fusie op.’ Dat stelt Jo Horn – lid van het Expertteam Publiek Domein – deze week in een interview in Binnenlands Bestuur. Horn was onder meer raadslid voor de PvdA in Amsterdam, Kamerlid, adviseur van gemeenten en provincies en op verschillende plekken tijdelijk gemeentesecretaris.

Daarnaast wordt de democratische controle van de raad met dit soort plannen gefrustreerd, en ook dat is een groot zorgpunt van de VVD.

Ook na ambtelijke samenwerking of fusie hebben – kleine – gemeenten geen invloed op de belangrijke beslissingen die worden genomen over gezondheid, economie, ruimte, betoogt Horn. ‘Je bent op allerlei manieren met elkaar verbonden via gemeenschappelijke regelingen, waar niemand iets van begrijpt, waarop de democratische controle nul is en waarbinnen veel te veel partijen hun zegje willen doen. Iedereen wil zich op zijn eigen ding concentreren, waardoor je je op niets concentreert.’

Dit artikel slaat de spijker op zijn kop. Tijdens de eerstvolgende commissie Bestuur & Organisatie staat de ambtelijke samenwerking met Venray weer op de agenda. De VVD zal verdere verduidelijking vragen hierover aan het college. De VVD zal eveneens vragen waarom er ineens een ambtelijke samenwerking wordt verkend met Venlo zonder dat daarvoor draagvlak is gevraagd bij de gemeenteraad. De VVD is erg benieuwd hoe de andere partijen, en dan met name de coalitie van SP, D66 en Kern, zich voelen bij de huidige acties van het Genneps college….. het baart de VVD in ieder geval grote zorgen...

Zie voor een eerder bericht over deze zaak op onze website hier!