Veiligheid en gezelligheid staan bij Bart Bardoel voorop!

Een enorm bevlogen mens. Een sociaal dier. Een zorgzame werker. Dat is nou precies wie Bart Bardoel is. De eigenaar van Ambachtelijk Hout, die zichzelf omschrijft als ‘zorgzaam type’, is voor de meeste Gennepenaren geen onbekende. Of je hem nu kent van zijn bedrijf in de Steendalerstraat, zijn jarenlange rol als vrijwilliger bij de brandweer, zijn inzet bij de Coloradokevers of gewoon van gezellig een drankje bij een van de Gennepse horecagelegenheden, Bart is altijd wel ergens bij betrokken. En nu dus ook bij VVD Gennep.

Die rol als eigenaar van een sociale werkplaats was niet altijd voor hem weggelegd. Van een baan bij een metaalbedrijf in Cuijk maakte hij de overstap naar de zorg. Begonnen als schoonmaker en later conciërge, ging hij na een studie sociaal pedagogisch werk en hulpverlening aan de slag met dagbesteding bij Dichterbij. Dat bleek een gouden greep. Het bracht hem niet alleen plezier in het werk met mensen, maar ook de kans om in 2012 de werkplaats Ambachtelijk Hout te gaan runnen. Inmiddels al enkele jaren een succesvol zelfstandig bedrijf met ruim 20 cliënten. Die hij samen met enkele begeleiders niet alleen werk biedt, maar ze ook helpt zelfstandiger te worden in hun leven. ‘We geven onze medewerkers alle ruimte om zelf projecten te doen en stimuleren ze om ideeën te ontplooien. Omdat we met kwetsbare mensen werken, kijken we wel altijd kritisch mee. We hebben het ontzettend gezellig met elkaar. Maar veiligheid, bijvoorbeeld bij de houtbewerkingsmachines, staat voorop, iedereen weet heel goed waar hij op moet letten’, aldus Bart.

Veiligheid en gezelligheid, het zijn wel twee pijlers in het dagelijks leven van Bart Bardoel. Sinds 1997 is hij actief bij de vrijwillige brandweer en inmiddels een van de bevelvoerders. De ervaring die hij in al die jaren heeft opgebouwd, maakt dat niemand hem voor de gek kan houden als het om zijn brandweer gaat. Daar kwamen ze bij de VVD al snel achter toen de fractie in 2011 voor het eerst op werkbezoek kwam. Tekorten aan vrijwilligers, het wegbezuinigen van materieel of de problemen bij opleidingstrajecten, allemaal onderwerpen waar de VVD aandacht voor kon vragen in de Gennepse politiek. Mede dankzij de nauwe banden met Bart en al die andere brandweervrijwilligers.

De toekomst van de inzetbaarheid van hulpverleners, zowel van de brandweer als de ambulance, is wel een zorg voor Bart. Dat was voor hem dan ook aanleiding om actief te worden bij de Gennepse VVD. ‘Toen de ambulance nog gehuisvest was in de brandweerkazerne, zag je gewoon dat die hard nodig is voor de vele alarmmeldingen in onze gemeente en daarbuiten. Die succesvolle inzet wordt dan gewoon wegbezuinigd en dus zitten we nu met een situatie dat de brandweer steeds vaker wordt opgeroepen voor reanimaties. Op zich ook goed hoor, want als hulpverleners willen we natuurlijk levens redden. Maar eerlijk gezegd, ik zou liever weer die optimale ambulancezorg in Gennep terugzien.’