Vragen over windmolens in Kranenburg

Op dinsdag 2 maart stond een artikel in de Rheinische Post over de plannen om nog deze maand een 'testwindmolen' te plaatsen aan de Kartenspielerweg in Kranenburg Duitsland. Dit in voorbereiding op de plannen van een megalomaan windmolen park aldaar bestaande uit 25 windmolens van 200 m hoogte op een heuvelrug van 30m hoogte. Horizonvervuiling ten top voor onze regio die voor een groot deel afhankelijk is van recreatie en toerisme!

Al eerder heeft de VVD Gennep contact opgenomen met minister van Economische Zaken Henk Kamp die hier over gaat en met de VVD Limburg

Nu de plannen echter wel heel erg concreet lijken te worden, heeft de VVD Gennep wederom contact opgenomen met het ministerie van Economische Zaken en de VVD Limburg.

Dit heeft er in geresulteerd dat de VVD Limburg schriftelijke vragen heeft gesteld aan het College van Gedeputeerde Staten van Limburg waarin zij het provinciebestuur oproept in actie te komen tegen dit windmolenpark:

"De VVD wil dat de Provincie Limburg in actie komt tegen een gepland Duits megawindmolenpark met 25 turbines van 200m hoog langs de grens bij Gennep. De eerste turbine wordt deze maand al ‘geplant’ als testopstelling. Een dergelijk windmolenpark gaat ten koste van recreatie en toerisme en doet de inspanning om het Nederlands natuurgebied Koningsven her in te richten teniet. Bovendien hebben Nederlandse burgers geen inspraak bij de procedures. De provincie heeft deze mogelijkheid wel. VVD-Statenlid Perry van der Steen roept het provinciebestuur dan ook op om tegen het megawindmolenpark in actie te komen."

Naast het opnieuw benaderen van de minister en de provincie, heeft de VVD ook de plannen tot het plaatsen van een testwindmolen gemeld aan de Gennepse wethouder Jan Welles. Ook hij is verzocht om zo snel mogelijk in actie te komen tegen deze plannen om zo onze mooie natuur en horizon te behouden voor onze gemeente en de belangrijke toeristische sector!

In de bijlage treft u de schriftelijke vragen van de VVD Limburg.