Bram Nijst, het jongste raadslid van Gennep

De naam Nijst is zeker geen onbekende in de gemeente Gennep. De afgelopen jaren echter vooral door de inzet en passie die Bram Nijst heeft voor zijn dorp Ottersum. Maar de meeste mensen in Gennep zullen hem kennen als jongste lid van de gemeenteraad.

‘Ik ben een liberaal met een sociaal hart’ zo omschrijft Bram zichzelf wel eens. Hij wil graag vooruit maar heeft tegelijkertijd altijd oog of ook de zwakkere in de samenleving mee kunnen. Dat Bram uit een maatschappelijk betrokken gezin komt is zeker geen verrassing, met vader Titus als de Gennepse huisarts en moeder Sabine als dorpsondersteuner in Ottersum. Bram zegt daar zelf over: ‘thuis werden altijd veel gesprekken over de maatschappij en politiek gevoerd.’

Zijn betrokkenheid bleek al tijdens zijn tijd aan het Merletcollege in Cuijk waar hij voorzitter van het leerlingenparlement was. Onder die vlag organiseerde hij met een groepje scholieren grote feesten in de Cuijkse schouwburg, maar ging ook in gesprek met de schoolleiding om de belangen van de scholieren te behartigen. Inmiddels is Bram bijna klaar met zijn master bedrijfskunde aan de universiteit van Nijmegen.

Die maatschappelijke inzet is voor Bram dé drijfveer om actief te zijn in Ottersum. Samen met een groep jongeren is hij niet alleen betrokken bij de Vrijdagavond bij Koos, als een van de initiatiefnemers is hij tegenwoordig ook voorzitter. Met vrijwilligers organiseren ze al jaren feestjes en kroegavonden. Geld dat ze overhouden wordt benut om initiatieven in het dorp te ondersteunen. En dat zijn flinke bedragen… Zo kreeg de nieuwe Ottersumse huiskamer €1.000 sponsoring, steunden ze de aankoop van een duo-fiets waarmee voornamelijk ouderen weer een rondje kunnen fietsen met €2.500 en werden voor €1.000 pinautomaten aangeschaft waarmee de lokale verenigingen bij hun activiteiten geld kunnen innen. Door leuke activiteiten te organiseren bijdragen aan praktische oplossingen voor dorp, een mooi voorbeeld van betrokkenheid.

Deze insteek staat ook centraal bij Bram als het gaat om de lokale politiek: niet meteen naar de gemeente kijken maar kijk naar wat je zelf voor de gemeenschap kan doen. Sinds 2018 is Bram voor de VVD lid van de gemeenteraad. Daar nam hij het initiatief voor Right to Challenge, een nieuwe manier van werken door de gemeente waarbij inwoners meer te zeggen krijgen. Men kan de kans krijgen om met budget van de gemeente een van de gemeentelijke taken op te pakken. Mooi voorbeeld is de KonnectKever, hierbij worden inwoners in contact gebracht met organisaties voor zorg, welzijn en leefbaarheid.

Dat hij het jongste lid van de raad is, dat geeft ook wel een bijzondere dynamiek: zijn frisse en af en toe ook kritische blik is waardevol. Vooral als het gaat om woningbouw: ‘Met de wens naar meer woningbouw in mijn dorp ging ik in 2018 de strijd aan voor de verkiezingen, dat ik me vervolgens als raadslid heb kunnen inzetten voor juist die woningbouw is bijzonder. Dat de huizen op het Hoenderpark er aan het eind van de raadsperiode bijna staan is echt pas gaaf. Nu wil ik vooruit, de komende jaren moeten we doorpakken, bijvoorbeeld in Gennep met betaalbare starterswoningen en levensloopbestendige woningen voor met name senioren.’

Voor de Ottersummer staat binnenkort nog iets gaafs te gebeuren… hij steekt de Niers over en gaat samenwonen met zijn vriendin Britt Van Arensbergen. Samen met de jongens van Jara Multibouw en zijn schoonvader Hay is het appartement de afgelopen maanden flink opgeknapt. Nog even de verkiezingscampagne, dan kan de verhuizing komen.