VVD verbijsterd over spijkerharde conclusies rapport rekenkamer!

De VVD Gennep eist van het College van burgemeester en wethouders op korte termijn uitleg over het gemeentelijk kernen- en wijkenbeleid. Vandaag ontving de gemeenteraad van Gennep het rapport van de onafhankelijke gemeentelijke rekenkamercommissie over het ‘Kernenbeleid in Gennep’. De conclusies zijn spijkerhard en beschamend!

De Gennepse rekenkamercommissie geeft aan dat ze op basis van het huidige kernenbeleid niet eens kunnen vaststellen of dat beleid doelmatig dan wel doeltreffend is. Eén van de vele conclusies die in het geheel verre van mals zijn!

Voor de VVD is de door dit rapport geschetste situatie zeer onwenselijk en is er snel uitleg nodig van het College en dan met name de verantwoordelijke wethouder voor het kernenbeleid. Temeer omdat de gemeente Gennep sinds jaren een speciaal gecreëerde portefeuille binnen het College heeft voor dit beleid. Op uitdrukkelijke eis van coalitiepartij Kern is immers sinds jaren hun wethouder, eerst Harry van den Bogaart en inmiddels Jan Welles, specifiek verantwoordelijk voor de kernen en wijken. Het is dan ook op z’n zachtst gezegd verwonderlijk dat juist dé partij Kern die staat voor de kernen, dit laat gebeuren.

De conclusies van de rekenkamercommissie zijn ook al zo spijkerhard:

1. De inwonerorganisaties vervullen een belangrijke rol, ondanks het gemeentelijk beleid
  2. Meetbare doelstellingen ontbreken, er is nog steeds geen uitvoeringsplan halverwege het kernenbeleidsplan 2013-2016
  3. Er is geen controle door de raad mogelijk door het ontbreken van (tussentijdse) doelen
  4. Er is een onduidelijke rol- en taakverdeling tussen gemeente en inwonersorganisaties
  5. Bij de inwonersorganisaties heerst onduidelijkheid over de rolverdeling in de decentralisaties

De VVD wil ook opheldering over de ontstane vertraging in het verschijnen van het rapport. In de begeleidende email bij het rapport lezen wij dat de veel te late beschikking is “toe te schrijven aan de (te) lange duur van zowel het ambtelijk als het bestuurlijk traject van hoor /wederhoor”. Dit werpt de vragen op of de rekenkamercommissie in haar onafhankelijkheid en functioneren beïnvloed wordt door het huidige College.

De VVD vindt het dan ook op z’n plaats dat tijdens de eerstvolgende vergadering van de commissie Bestuur en Organisatie op 9 februari a.s. de verantwoordelijke wethouder tekst en uitleg komt geven over zijn beleid en zijn handelen omtrent het verschijnen van het rapport. Wij gaan er van uit dat met name ook de coalitiepartijen de noodzaak hiertoe zullen zien. De VVD wel, Juist Nu!

Janine van Hulsteijn

Fractievoorzitter VVD Gennep

janine.v.hulsteijn@vvdgennep.nl

Het volledige rapport treft u in de bijlage hieronder.