Het was koud en donker...

VVD Gennep ging op bezoek bij Residence Heijendael

Het was koud en donker…

… maar niet te vergelijken met het thuisland van de bewoners van Residence Heijendael. Want in het door oorlog geteisterde Oekraïne zijn de omstandigheden natuurlijk vele malen slechter.

VVD Gennep bezocht vrijdagavond het bungalowpark dat in gebruik is voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen, waar ze werden ontvangen door locatiemanager Jan Welles. Hij legde uit hoe het er in het park aan toe gaat, met de bewoners en alles wat daarvoor door de gemeente, verschillende instanties en vrijwilligers moet worden geregeld. Want die bewoners, van kleine kinderen tot omaatjes, moeten niet alleen worden gehuisvest, maar ook begeleid en wegwijs gemaakt worden om zich te kunnen aanpassen aan de levensomstandigheden in Nederland. Bijvoorbeeld met taallessen, gezondheidszorg, een kledingmarkt en niet te vergeten werk. Het grootste deel van de bewoners die kunnen werken, doet dat ook. Bij Arvato, Center Parcs en via verschillende uitzendbureaus bij tal van andere bedrijven. De Oekraïense werknemers worden over het algemeen gewaardeerd als harde werkers, aanpakkers. Voor de jongeren is naar school gaan, zowel basisschool als voortgezet onderwijs, ook goed geregeld.

Maar het blijft noodopvang…

Na een korte rondleiding verlieten VVD fractievoorzitter Bram Nijst, raadslid Beppie Bosten, voormalig raadslid Holger Rodoe en burgerraadslid Charles Logcher, het park met gemengde gevoelens. Enerzijds in de overtuiging dat al het mogelijke wordt gedaan voor de Oekraïense vluchtelingen. Maar anderzijds in de wetenschap dat de reden van hun verblijf hier, de oorlog, voorlopig nog niet voorbij zal zijn.

Jan Welles, bedankt voor de rondleiding en complimenten voor al je goede werk!