Een veiliger Gennep…!

Als raadslid met onder andere veiligheid in mijn portefeuille hou ik me graag op de hoogte van wat er zich bij de ambulancediensten, brandweer, politie en handhaving afspeelt. Zo schoven onlangs een van onze BOA's aan en de 2 wijkagenten die ons in Gennep zijn toegewezen. Stuk voor stuk vriendelijke, open en toegankelijke mensen met hart voor een veilige gemeente.

Met de recente landelijke berichten over steekincidenten, jeugd met wapens op zak en brandbommen voelt het in Gennep eigenlijk wel behoorlijk rustig. Maar dat betekent zeker niet dat onze politiemensen alleen maar zorgeloos rondjes kunnen rijden. Drugsproblematiek, variërend van straatdealers tot kinderen die al op heel jonge leeftijd harddrugs gebruiken, is ook Gennep niet vreemd.

Niet alleen tegenhouden blijkt het antwoord hierop te zijn, maar mede door voorlichting op onze scholen lijkt deze problematiek redelijk onder controle te zijn. Aandacht is ook nodig voor winkeldiefstal, inbraken bij particulieren en bedrijven en de elektrische fiets die ineens verdwenen is. Toezicht bij evenementen, verkeershandhaving en niet te vergeten, de wijk in. Kortom veel taken, veel werk en dat allemaal bij een te krappe bezetting.

Onze BOA's worden daarom ook steeds vaker ingezet bij taken die eigenlijk bij de politie horen. Soms voelen ze zich daarbij bedreigd en onveilig. Niet voor het eerst pleiten ze dan ook voor een wapenstok. De politie heeft die wel, maar zij vertelden me juist dat ze die eigenlijk nooit hoeven te gebruiken. Dus wat is wijsheid…?

Wilt u zelf ook bijdragen aan een veiligere gemeente? Onze wijkagenten benadrukten nog eens het belang van het melden van criminaliteit. Dit kan uiteraard geheel anoniem via Meld misdaad anoniem. Het gesprek met onze wijkagenten werd overigens abrupt afgebroken door een melding op hun portofoons. Ze haastten zich dan ook het gemeentehuis uit om aan die spoedoproep te voldoen… Einde gesprek dus.