Rust roest...

Maar niet bij Xhofleer Recycling. Al in 1967 begon Opa Piet zijn bedrijf in oude metalen. Met paard en wagen trok hij door de omgeving, tot hij in overleg met de gemeente neerstreek op het huidige terrein aan de Stiemensweg. Eerst gehuurd maar later werd het van de gemeente gekocht. Zoon Beer is vandaag de dag eigenaar van Xhofleer Recycling, samen met Piet en Peter. Ook Xhofleer, want het is een echt familiebedrijf.

Het bedrijfsterrein van ongeveer 1 hectare, is rondom beschermd door hoge stalen wanden en een strook gestapelde containers. Daarbinnen grote bergen metalen, gesorteerd op soort en al dan niet behandeld voor de verkoop. Die metalen zijn grotendeels afkomstig van bedrijven in de regio. Zo staan er ondermeer verzamel-containers bij Ackerschott in Heijen en verschillende vestigingen van AVG. Maar ook als particulier kun je terecht met je oude fiets, potten en pannen en wat je verder maar aan metalen voorwerpen kwijt wilt.

Ondanks die hoge stalen wanden wordt het bedrijf toch van tijd tot tijd bezocht door koperdieven. Inmiddels zijn er dan ook camera's opgehangen en is er een alarmsysteem. Daarmee wordt het -overigens keurig opgeruimde en zelfs schone terrein- zo goed als mogelijk beschermd tegen ongewenst bezoek.

Het VVD Gennep werkbezoek met wethouder Janine van Hulsteijn, raadslid Beppie Bosten en een aantal VVD leden, was meer dan interessant. Bedankt dus, Beer, Peter en Piet, voor de ontvangst met koffie en gebak. En jullie enthousiaste verhalen natuurlijk!