Zorgelijke gevolgen grondwaterpeil voor Vitesse

Onze wethouder Janine van Hulsteijn en fractievoorzitter Bram Nijst zijn afgelopen zaterdag op bezoek geweest bij sportpark de Heijkuul. Na de vele regen van de afgelopen maanden zijn er toenemende problemen ontstaan bij voetbalvereniging Vitesse ‘08 en de Gennepse schietvereniging. Om zelf een beeld te krijgen van de schade gingen ze in gesprek met de bestuursleden, en de schade is enorm: Voetbalvelden die van gras veranderen in moerassen en een schietbaan die volloopt met water!

Fractievoorzitter Bram Nijst: “Normaalgesproken kan de drainage van het terrein de gewone hoeveelheid regenwater aan, maar nú draaien de pompen op volle toeren. Het is echt een grondwateroverlast.” Tijdens de rondgang blijkt dat dankzij de pompen op het kunstgrasveld regulier gespeeld kan worden, maar dat het ook daar even kritisch was. Toen de afgelopen weken de pompen nog niet aan stonden zamelde zich het water onder het kunstgras, gelukkig werd snel geacteerd zodat duizenden euro’s schade kon worden voorkomen.

Voor de schietvereniging zijn de zorgen vergelijkbaar. Sinds het bestaan van de club was er nooit sprake van grondwateroverlast maar nu komt het door de vloer en muren naar binnen. Het urenlange wegzuigen van water is letterlijk als dweilen met de kraan open. Wethouders Janine van Hulsteijn: “Vanuit de gemeente denken we natuurlijk mee hoe dit probleem wordt aangepakt, maar feit is ook dat we door extremere pieken met regen dus ook moeten leren leven met hoge grondwaterstanden. Ik ben bang dat het vooral ook hopen is op beter weer.”