VVD fracties eisen actie gemeenten tegen windturbines

Opnieuw dreigt de komst van 11 windturbines in het Reichswald. Tot verbazing van de VVD fracties in Berg en Dal, Gennep en Mook en Middelaar lijkt het streven naar windturbines langs de Kartenspielerweg nieuw leven in geblazen. Een plan met enorme impact op inwoners uit onze gemeenten en onze unieke groen-blauwe natuur waar we met z’n allen zo trots op zijn. Noodzaak dus dat de colleges van burgemeester en wethouders opkomen voor de belangen van onze gemeentes!

Volgens Mariëlla van den Bogaart, raadslid namens de Gennepse VVD en zelf woonachtig in Ven-Zelderheide, is er aanleiding tot zorg. ‘Enkele jaren geleden was er al sprake van mogelijke windturbines op de stuwwal van het Reichswald. Pal langs de Nederlandse grens, een mooi verdienmodel dus voor onze Duitse buren. Wel de lusten, maar niet de lasten want die turbines van bijna 250 meter hoogte komen in de achtertuin van onze inwoners. Geen Duitser die ze ziet, maar wij moeten er mee leren leven. En niet alleen dat, het is toch onbegrijpelijk dat een natuurgebied zoals het Reichswald wordt gebruikt wordt energieopwekking. We leven juist in een unieke natuurrijke omgeving nabij Natura 2000-gebied Sint Jansberg. Dat moet je koesteren. Daarom waren wij juist enthousiast over de verkenning naar aanwijzing van het Reichswald tot Nationaal Park. Onze gemeenten zouden die verkenning zo snel mogelijk moeten ondersteunen!’

Afgelopen week werden de VVD fracties geïnformeerd door de liberale vrienden van de FDP in Kreis Kleve over de actuele ontwikkelingen rondom de hernieuwde plannen voor windturbines.‘Het nieuws dat de windturbines in het Reichswald er blijkbaar toch doorheen worden gedrukt is verontrustend’, aldus Cornelieke van den Bergh, fractievoorzitter van de VVD Mook en Middelaar. ‘Toen we dit nieuws hoorden, hebben wij meteen geschakeld tussen de drie VVD fracties. Mijn collega fractievoorzitter Remco Hammer heeft in de gemeenteraad van Berg en Dal afgelopen donderdagavond meteen de wethouder aangesproken en opheldering gevraagd. Dat ga ik zelf natuurlijk ook doen volgende week woensdag tijdens onze raadsvergadering in Mook. En in de Gennepse gemeenteraad vraagt ons VVD raadslid Mariëlla van den Bogaart het college maandagavond om actie. We trekken samen op omdat we ongerust zijn over de gevolgen die de windturbines hebben voor onze gemeenten en allen inwoners.

De Kreistag Kleve debatteert op 23 april a.s. over de toekomst van het Reichswald. Door de gezamenlijke oproep van de drie fracties wil de VVD erop aandringen dat de gemeente Berg en Dal, gemeente Gennep en gemeente Mook en Middelaar nog voor die tijd haar standpunt uitdragen richting de Duitse buren.