Dossier Heikant... Weer niet goed genoeg!

En toen kwam op woensdagavond 8 april het voorstel tot vaststelling voor de structuurvisie Heikant voor de derde (!) keer in de Commissie Ruimte & Economie.

Beide vorige keren struikelde het voorstel omdat er veel te veel onduidelijkheden waren op het gebied van o.a. financiën, juridische gevolgen en woningbouwbehoefte. De commissieleden, met name van de oppositie CDA, PvdA en VVD, waren daardoor niet in staat een weloverwogen besluit te nemen en ging het voorstel nu terug naar de tekentafel.

Ook nu had de VVD in aanloop naar de derde behandeling in de commissie nog steeds veel onduidelijkheden over dit voorstel:

1. We hebben immers afgelopen week ook een raadsinformatiebrief ontvangen van wethouder Lucassen over het feit dat we in de gemeente 600 woningen teveel hebben. Moet je dan die structuurvisie waarin je de bouw van 150 woningen mogelijk maakt überhaupt wel aannemen?
  2. Biedt de afgegeven concerngarantie wel voldoende zekerheid voor betaling aan de gemeente Gennep? In aanloop naar deze vergadering toe heeft de VVD een analyse van deze zogenaamde concerngarantie toegestuurd naar alle Raads- en Commissieleden. Het blijkt op z'n zachtst gezegd een erg magere garantie te zijn.
  3. De inbreng van de wijkraad Gennep Zuid is nog onvoldoende meegenomen in het voorstel
  4. De financiële risico's van de aan te nemen structuurvisie met de daarbij behorende contracten zijn nog steeds niet voldoende in kaart gebracht en dat is essentieel voor een goede afweging.

Verrassend was het feit dat ditmaal ook de coalitiepartijen SP en Kern erg kritisch waren over het voorstel en de juiste vragen stelden aan wethouder Welles. De vragen van met name Kern heeft de VVD in de beide vorige behandelingen ook al gesteld. Ook ditmaal kon de wethouder geen antwoorden naar tevredenheid geven.

Het resulteerde er in dat unaniem het voorstel weer niet rijp werd geacht voor agendering in de raad. Daarnaast stelt de raad een raadswerkgroep in om nu eindelijk, na de derde keer te zijn gestruikeld, duidelijkheid te krijgen in dit dossier zodat het 4e voorstel wel behandeld kan gaan worden in de raad en daar de politieke afweging kan worden gemaakt op volledige en correcte inhoud.

Kortom: Heikant, het wordt nog steeds vervolgd.