Overleg grensovergang Hommersum-Gennep op initiatief VVD en FDP

Op 3 juli jl. heeft een grensoverschrijdend overleg plaatsgevonden met vertegenwoordigers uit de politiek en belangenvereniging uit Goch en Gennep, over de realisering van een grensovergang in Hommersum voor personenauto’s. Dit overleg werd geïnitieerd door Arie Kerkman, voorzitter van de FDP Goch en secretaris van de VVD Gennep.

Vele jaren geleden werd de Kendelbrug aan de Huyskensstraße/Veedijk gesloten voor gemotoriseerd verkeer vanwege de slechte toestand. De stad Goch en de gemeente Gennep hebben toen als alternatieve de slagboom aan de Mortelweg/Kamperweg geopend.

Echter eind maart 2013 werd zonder enig overleg deze grensoverschrijdende verbinding door de stad Goch weer afgesloten.

Veel bewoners van Hommersum en Gennep zijn door deze abrupte sluiting betroffen, moeten sindsdien een flink stuk omrijden. De FDP Goch en de VVD Gennep hebben bij de gesloten grensovergang hun eerste overleg gevoerd. Ook werd toentertijd de belangenvereniging “Pro Grüne Grenze” opgericht en heeft een petitie ingediend bij de president van de Landtag van Nordrhein Westfalen in Düsseldorf, met de bedoeling de sluiting door de stad Goch weer te laten terugdraaien. De president van de Landtag heeft de stad Goch de opdracht gegeven dit voorval te herzien.

Het stadsbestuur van Goch heeft vanwege verkeerstechnische- en kadastrale redenen een hernieuwde opening van de provisorische grensovergang definitief uitgesloten.

Aan het overleg hebben deelgenomen KERN uit Gennep, Bürgerforum Goch, FDP Goch en de belangenvereniging “Pro Grüne Grenze”. Met deze vertegenwoordigers werd nogmaals de stand van zaken doorgenomen, nieuwe mogelijke varianten en de te nemen vervolgstappen besproken. Als eerste wordt door de FDP Goch bij de Euregio een aanvraag ingediend voor financiële ondersteuning uit Intereg-middelen voor een nieuwe Kendelbrug aan de Huyskensstraße. De fractie van KERN zal het voornemen bij wethouder Welles onder de aandacht brengen en een verbreding van de Veedijk bespreekbaar maken. In het najaar zal een vervolgoverleg gehouden worden.