De Floriade 2012 in onze regio!

De Floriade is de Wereld Tuinbouw Expo die eens in de tien jaar in Nederland plaatsvindt. Dit jaar zal dit mondiale event de hele Regio Venlo op de kaart zetten en dat is voor onze gemeente Gennep, als een van de deelnemende gemeentes in de regio, dus een uitstekende reclame. De zesde editie van de Floriade is van 5 april t/m 7 oktober 2012 geopend.

De VVD Gennep staat achter het besluit van de gemeenteraad om voor de Floriade in onze regio te gaan. Daarom hebben wij begin 2011 ook ingestemd met de financiering van de Villa Flora.

De gemeente Gennep is lid in de Regio Venlo, de organisatie van de Floriade 2012. Samen met de andere gemeentes heeft Gennep de afgelopen jaren de wens van de regio om de Floriade 2012 binnen te halen positief ondersteund. Volgens de gemeente is de Floriade onder meer een belangrijk speerpunt voor onze lokale economie. De VVD is het eens met de gemeente dat de Floriade onze gemeente en dus ook lokale ondernemers en bedrijven op de kaart zet. De schatting is dat er meer dan twee miljoen mensen naar de Floriade komen. Om een positief resultaat te krijgen hoopt de gemeente op  ongeveer 3 miljoen bezoekers. Ondertussen is medio oktober bekend geworden dat er al 500.000 dagkaarten zijn verkocht aan reisondernemers. Volgens de VVD een goed begin voor een succesvolle Floriade!

Hoe groot van opzet het hele spektakel wordt, kun je al zien aan het aantal internationale deelnemers van de Floriade. Maar liefst meer dan 100 deelnemers zullen samen werken tijdens deze wereldtuinbouwtentoonstelling in onze regio. Tientallen landen doen mee om met ondernemers en de overheden (deelnemende gemeentes, provincie Limburg, de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen en de Nederlandse staat) aan alle bezoekers mooie en ook zeer bijzondere bloemen, planten, bomen, groentes en fruit te tonen.

Inmiddels zijn er al 2 beeldbepalende gebouwen zichtbaar van de Floriade; namelijk de Innovatoren van de Provincie Limburg waar de bezoekers zullen worden ontvangen en de Villa Flora, het gebouw dat gerealiseerd is door de Regio Venlo. In de Villa Flora zijn naast een grote expositieruimte, het eigenlijke kas-gedeelte en dus het symbool van de agrarische identiteit van onze regio, ook kantoorruimtes. In de kas zijn de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid toegepast, waardoor het ook een boegbeeld wordt voor het toekomstige milieubewuste bedrijventerrein Greenpark Venlo. Na de Floriade wordt het gebouw volledig gebruikt als kantoor- en expositieruimte. Nu de Regio Venlo voor een groot deel van de kosten garant staat, begroet de VVD dat inmiddels twee derde van de kantoorruimte al verhuurd is voor een looptijd van tien jaar.

De Regio Venlo (en Gennep dus ook) als organisatie van de Floriade, in samenwerking met de Nederlandse Tuinbouwraad, verwacht tijdens de Floriade rond 2 miljoen bezoekers uit binnen- en buitenland. Zij allemaal kunnen in het park genieten van vijf unieke werelden:

• Relax & Heal
  • Green Engine
  • Education & Innovation
  • Environment
  • World Show Stage

Werelden waarin bezoekers de natuur steeds op een andere manier zien, voelen en beleven:

Voor meer informatie over de Floriade en de vijf werelden kunt U terecht op de website van de Floriade (niet meer online) en de Villa Flora. Informatie over de organisatie van de Floriade op het terrein van Greenpark Venlo kunt U vinden op de website van de Regio Venlo.