Brug: Toeristen met mountainbike via struinpad

Het pad naar de te bouwen Niersdalbrug zal in het soberder alternatief slechts een struinpad (laarzenpad) worden, een pad dat door het Niersdal gemaaid wordt. Dit bleek op woensdag 5 januari 2012 tijdens een overleg tussen de raadsleden van de VVD, fractievoorzitter Janine van Hulsteijn en Holger Rodoe, PvdA-raadslid Luc Brouwers en de ambtenaar die verantwoordelijk is voor het project Niersdalbrug.

De VVD fractie had naar aanleiding van het voorstel tot beëindigen van de bestemmingsplanprocedure aanvullende vragen gesteld aan de gemeente. Het antwoord werd gegeven middels een gezamenlijk overleg. Eén van de belangrijkste vragen had te maken met de tot nu toe gemaakte interne kosten van inmiddels € 159.045,60. De twee fracties hebben een overzicht van de interne uren gekregen die vooral te maken hebben met grondverwerving, verkeersonderzoeken, juridische voorbereiding bestemmingsplan, projectbegeleiding, milieuaspecten en onderzoek flora, fauna en ecologie. Uit de cijfers blijkt weer een keer dat, ongeacht de personele inzet en de technische en ecologische problemen, men door wil gaan met het plan voor een voet- en fietsverbinding door het Niersdal.

Eveneens werd gesproken over de mogelijke tracés, waar volgens de fracties van VVD en PvdA alleen optie 6 over blijft. Er zal bij deze variant nog overleg plaatsvinden met het Waterschap over de aanpassing van de kades. De fracties verwachten dat bij uitvoering van optie 6 het tracé naar de brug bij de kade ontzettend stijl en hoog zal zijn. Waardoor als mogelijke opgang wellicht een trap nodig is. De ambtenaar heeft toegezegd in het vervolg van het plan duidelijker te communiceren over de verwachtingen die men mag hebben en het beeld van de verbinding. Immers nu denken veel inwoners van Gennep dat het een zelfde soort pad wordt als bij het Genneperhuis, maar dat is dus duidelijk niet het geval.

Een harde randvoorwaarde voor de realisering van de sobere variant is dat het binnen het nog beschikbare budget wordt uitgevoerd. Tevens zal het aanleggen van een vissteiger nog steeds worden meegenomen in het plan. Een aanpassing van het bestemmingsplan voor het nieuwe plan is niet nodig omdat het nieuwe bestemmingsplan Buitengebied, dat binnenkort wordt vastgesteld, de mogelijkheid biedt bruggen en voorzieningen voor extensief recreatief medegebruik, zoals fiets- en voetpaden en ruiterpaden aan te leggen. Twee of drie aftakkingen van het struinpad zijn mogelijk. Dit wordt ontwikkeld door enkel te maaien. De Provincie heeft aangegeven dat dit geen probleem is binnen de EHS als er geen verharding van de paden plaatsvindt. Het struinpad is dus geen verhard pad. Fietsers kunnen als zij een moutainbike hebben (na een droge periode) over het struinpad rijden.

Voor de fracties van de VVD en de PvdA was vooral van groot belang dat de contact met de burgers bij de nieuwe plannen duidelijk beter moet worden. Dit bleek ook tijdens de informatiebijeenkomst op 3 januari jl. De ambtenaar heeft hier begrip voor en zal de opmerkingen van de fracties meenemen. De indieners van de zienswijzen zullen van de gemeente nader bericht krijgen over de inhoud van hun ingediende zienswijze in algemene zin en de wijziging van het plan ten opzichte van de eerdere plannen. Het college is van mening dat hiermee grotendeels aan de zienswijzen tegemoet gekomen wordt op de punten van aantasting van natuur en landschappelijke waarden.

Bezwaar is t.z.t. mogelijk tegen het verlenen van de Omgevingsvergunning en de vergunning ingevolge de Waterwet.

Als U nog vragen of opmerkingen hebt kunt U graag contact opnemen met onze fractie.