Succesvol bezoek Kamerlid Karin Straus en JOVD

Op 9 januari kwamen VVD Tweede Kamerlid Karin Straus, JOVD voorzitter Bram Dirkx en JOVD voorlichter Jorik Kuipers op werkbezoek bij de VVD Gennep. Samen met leden van de VVD afdeling Gennep en collegaleden van andere regionale afdelingen werden oa Intos en Koos & Co's bezocht.

Het werkbezoek begon om 10 uur bij de intergemeentelijke werkvoorziening Intos in Gennep, waar wij een prima presentatie kregen van de heer LeClerq. Tijdens deze presentatie werd ingegaan op de ontwikkeling van INTOS tot de huidige stand en de toekomstige mogelijkheden voor een voorziening die ten opzichte van andere dergelijke instellingen duidelijk kleiner is. Hierbij hebben we het ook gehad over de op handen zijnde wetswijzigingen uit Den Haag.

Deze zullen nogal negatieve gevolgen hebben voor INTOS, terwijl het Intos net daarvoor gelukt was om de financiĆ«n op orde te brengen. Door de landelijke bezuinigingen zal INTOS echter minder geld vanuit Den Haag krijgen, terwijl de gemeente Gennep een bovengemiddeld aantal bijstandsgerechten heeft. Karin Straus gaf daarbij nog een aantal waardevolle tips over hoe om te gaan met deze nieuwe situatie.

Vervolgens was er een rondleiding door het bedrijf. Daarbij viel de motivatie en trots van de werknemers van Intos elke keer weer op! Het is indrukwekkend hoe goed de samenwerking van INTOS met Dichterbij is. Het werd duidelijk dat de gemeente Gennep trots kan zijn een instelling als INTOS in haar gemeente te hebben. Na afloop ontvingen alle aanwezigen nog een feestslinger die was gemaakt door verstandelijk gehandicapten van Xieje, een leuke geste en bovendien een mooie slinger!

Met een korte vertraging volgde bij logement de Reiziger in Ottersum een heerlijke lunch met de gasten. Na een korte toelichting van het principe van het logement kregen de gasten een verrassend menu met veel lokale producten in een heerlijk relaxte setting. Iedereen was heel enthousiast over de inzet van de eigenaren en het thuisgevoel in het logement. Er werd genoten van dat kwaliteitsmoment en weer energie opgedaan voor het vervolg van het werkbezoek.

De laatste bedrijf voor het werkbezoek was Koos & Co's in Ottersum. Dhr. Engelberts leidde de groep rond over het terrein en door de verschillende gebouwen en vertelde met trots over de ontwikkelingen. Het was in 1 woord inspirerend! De rode draad daarbij was toch wel: eigen initiatief, creatief en inspirerend werken! Karin, Bram en Jorik waren net als de lokale VVD leden, die wel bekend zijn met de broedplaats, zeer onder de indruk van wat we zagen en hoorden. Naast het bedrijf werd vooral ook het sociale engagement van dhr. Engelberts gewaardeerd. De sport- en spelstraat de Brink is een goed voorbeeld voor zijn inzet voor de samenleving en het animeren van mensen om gezamenlijk verbeteringen te bereiken. Het werkbezoek werd afgesloten met een discussieronde bij Koos & Co's die zeer divers en veelomvattend was en voor ook aandacht gaf aan de inbreng van de individuele burger voor de samenleving.

Karin Straus schroomde niet om de VVD Gennep daarbij nog de nodige tips te geven die onze fractie in de dagelijkse praktijk zeker zal gaan gebruiken!

Als VVD Gennep kijken wij met trots terug op een constructief, informatief en zeker ook zeer gezellig werkbezoek. Karin, Bram en Jorik: nogmaals bedankt!