Werkbezoek raadsfracties aan Diekendaal

De bewoners van het omstreden recreatiepark Diekendaal in Heijen hebben de raads- en commissieleden uitgenodigd voor een bijeenkomst met rondleiding op zaterdag 14 januari 2012. Tijdens deze bijeenkomst heeft politiek Gennep de mogelijkheid om kennis te maken met de bewoners en actuele informatie te krijgen over de nieuwste ontwikkelingen.

Het bezoek is gepland ter voorbereiding op het bestemmingsplan buitengebied dat eind januari in de commissie Ruimte en Economie en in februari in de gemeenteraad behandeld zal worden.

Uiteraard hebben de bewoners zienswijzes ingediend op dit bestemmingsplan en zullen zij zeker ook inspreken tijdens de raadsvergadering. Hun verzoek is het om permanente bewoning middels een functie-aanduiding mogelijk te maken, zoals dat al in andere gemeentes is gebeurd. Door de functie-aanduiding worden de bezwaren, die enkele raadsfracties nog steeds hebben, vrijwel volledig weggenomen. Dat komt vanwege de nieuwe mogelijkheid van functie-aanduiding, tijdens het besluit dat de raad in maart 2010 genomen heeft, was functie aanduiding nog niet mogelijk, maar nu dus wel en uiteindelijk kunnen door deze functie-aanduiding alle bestaande problemen opgelost worden.

De uitnodiging meldt dat de bijeenkomst bedoeld is 'om hen kennis te laten maken met wat er speelt op Diekendaal, wie er wonen en waarom veel mensen in deze mooie omgeving willen wonen. Een omgeving die goed wordt onderhouden door de huidige bewoners.' Door middel van dit bezoek zullen de raads- en commissieleden de mogelijkheid hebben uit eerste hand te ervaren wat de mensen heeft doen besluiten om juist hier te gaan wonen, maar ook wat de gemeente voor een rol in dit besluit heeft gespeeld.

Namens de VVD fractie zullen o.a. fractievoorzitter Janine van Hulsteijn en raadslid Holger Rodoe aanwezig zijn bij het bezoek. De VVD vindt het jammer dat ondertussen twee raadsfracties hebben aangegeven niet op de uitnodiging in te zullen gaan. Dit is een gemiste kans om, in constructief overleg met de bewoners, in het belang van de samenleving het beste voor Gennep te besluiten. De VVD vindt deze houding van de volksvertegenwoordigers tegenover de burgers van de gemeente dan ook niet wenselijk.

De VVD heeft al aangegeven om de problematiek van Diekendaal tijdens de behandeling van het bestemmingsplan buitengebied aan de orde te stellen.