Start ontwikkeling bedrijventerrein de Brem

Tijdens een besloten werkbijeenkomst van de gemeenteraad heeft het College van burgemeester en wethouders afgelopen maandag 16 januari 2012 de raadsfracties over de stand van zaken van het nieuwe bedrijventerrein de Brem ingelicht.

Om actief op de hoogte te zijn van de nieuwste ontwikkelingen en als gemeenteraad flexibel op de markt te kunnen reageren is bij het besluit tot ontwikkelen van de Brem in september 2011 een amendement van de VVD aangenomen om per kwartaal de nodige informatie te ontvangen van de gemeente.

Na de besluitvorming in de gemeenteraad op 26 september 2011, is het College begonnen met de nadere uitwerking van het plan. Omdat de gemeenteraad, naar aanleiding van het amendement van de VVD, heeft besloten de realisatie in vier fases te doen is het gebied van de Brem ingedeeld in vier kwadranten. De eerste stap voor een verdere ontwikkeling was in november 2011 dan ook de keuze voor één van de volgende kwadranten.

Het College heeft na overleg met de gemeenteraad besloten om kwadrant 2 te ontwikkelingen en dus bouwrijp te maken. Het besluit voor kwadrant 2 liggen meerdere redenen ten grondslag. Ten eerste is de nabijheid van de tijdelijke én definitieve ontsluiting van belang, immers kwadrant 2 ligt op de kortste afstand ten opzichte van de tijdelijke ontsluiting via de Karrevenseweg. Belangrijk ook dat wanneer de definitieve ontsluiting over De Grens een feit is, kan als vanzelf de stap naar kwadrant 1 worden gezet. Eveneens sluit kwadrant 2 prima aan bij het bestaande bedrijventerrein de Grens.

Ten tweede is de zichtbaarheid en de landschappelijke inpassing van belang. De keuze voor kwadrant 2 maakt het aanbieden van zichtlocaties (A77) mogelijk, waar De Brem in geval van een keuze voor kwadrant 1 relatief onzichtbaar blijft. Voor de VVD is de zichtbaarheid een speerpunt bij de ontwikkeling van de Brem, omdat bij een goede presentatie richting de snelweg dagelijks veel mensen geattendeerd worden op het nieuwe bedrijventerrein. Voordeel van kwadrant 2 is ook dat ontwikkeling van de zijde aan de A77 (Waterrijk) de minste verstoring van het landschap met zich mee brengt.

Stap 2 zal de afbakening van het kwadrant 2 zijn.

Uiteindelijk zal stap 3 de doorstart van het plan zijn, waarbij het gaat de opdrachtverstrekking van de sloop, de keuze met betrekking tot het realiseren van een duurzaam energieconcept en de aanbesteding van het bestek.

De VVD fractie zal U ook in toekomst informeren over de nieuwste ontwikkelingen rond het bedrijventerrein de Brem.

(De afbeeldingen zijn uit stukken van de gemeente Gennep. Meer informatie over de Brem, met o.a. het aanvraagformulier voor een kavel, vindt U op de website van de gemeente.)