30.000e deelnemer Burgernet!

Vandaag heeft burgemeester de Loo samen met dhr. Philipsen manager van de politie de 30.000e deelnemer aan Burgernet in Noord-Limburg een attentie overhandigd. De 30.000e deelnemer is namelijk een inwoner van Gennep. Zij ontving naast een boeket bloemen en een Burgernettas met geschenken uit de verschillende gemeenten in Limburg-Noord ook twee entreekaarten voor de Floriade.

Burgernet is een initiatief van de veiligheidsregio Noord-Limburg dat de VVD van harte ondersteunt. Sinds het invoeren van dit systeem heeft de belangstelling ervoor dus sterk toegenomen! Het net probeert met informatie van behulpzame burgers verdachten, voertuigen of vermiste personen gerichter en sneller op te sporen. Als opvolger van de SMS-Alert maakt het Burgernet gebruik van een telefonisch netwerk met sms-berichten en spraakberichten op mobiele en ook vaste telefoon. Deelnermers dragen bij om hun woon- en werkomgeving prettig en veilig te houden. Een belangrijk punt voor de VVD omdat onze fractie veiligheid hoog in het vandel heeft staan. Veiligheid voor burgers en ondernemers in onze gemeente dragen bij aan een betere samenleving. De VVD heeft daarom ook in 2011 een motie in de gemeenteraad ingediend om te onderzoeken of camera's in de winkelstraat van de kern Gennep haalbaar zijn.

Inmiddels is een kleine 10% van de Gennepse inwoners deelnemer aan de telefonische opsporingsdienst Burgernet. Dit komt mede door het actieve beleid dat de gemeente Gennep voert, om zoveel mogelijk mensen te laten deelnemen aan Burgernet. In het afgelopen jaar heeft de gemeente oa. aan alle huishoudens een brief met informatie over het Burgernet gestuurd. De VVD begroet de pro-actieve houding van de gemeente in deze.

Vandaar ook dat onze raadsleden Holger Rodoe en Janine van Hulsteijn beide aanwezig waren bij de overhandiging van de attentie. Helaas was het de andere fracties blijkbaar niet mogelijk om de 30.000e deelnemer te feliciteren. Immers alle raadsleden waren hiervoor uitgenodigd, maar alleen de VVD was vandaag vertegenwoordigd om daardoor het initiatief Burgernet te steunen.

Uiteraard willen wij de toename van het aantal Burgernet deelnemers stimuleren, dus wilt u deelnemen, klik dan op Burgernet.