Waardevol bezoek Kamerlid Houwers aan Diekendaal

Afgelopen maandag 6 februari 2012 heeft Tweede Kamerlid Johan Houwers het recreatiepark Diekendaal in Heijen bezocht. Tijdens het werkbezoek heeft dhr. Houwers kennis gemaakt met bewoners van het park. Daardoor heeft hij een goede indruk gekregen van de specifieke situatie in Heijen.

Het werkbezoek begon rond 14.00 uur met een rondrit door het recreatiepark. Naast de fractie en leden van het bestuur van de VVD Gennep waren ook vertegenwoordigers van de PvdA Gennep, de VVD fractievoorzitter uit Boxmeer dhr. van Cuijk en een vertegenwoordiger van de Belangen Vereniging Vrij Wonen (BVVW), dhr. Rietberg aanwezig. Tijdens de rondrit werden de bezoekers geïnformeerd over de historische ontwikkelingen van Diekendaal en de actuele besluitvorming. De schrijnende situatie op het recreatiepark is immers door de bewoners middels zienswijzen weer aan de orde gesteld bij het bestemmingsplan buitengebied. Dit bestemmingsplan werd onlangs door de commissie Ruimte en Economie niet rijp bevonden voor de raad en zal op 13 maart terugkomen in de commissie.

Na de rondrit werden de gasten in twee groepen verdeeld en was er de mogelijkheid om kennis te maken met een aantal bewoners. Hierbij kwamen naast hun persoonlijke situaties ook de communicatie met de gemeente Gennep en de goede samenwerking tussen de bewoners onderling aan de orde. Johan Houwers lichtte daarbij eveneens toe waarom hij als landelijk VVD woordvoerder Ruimtelijke Ordening de permanente bewoning van recreatiehuizen op dit moment veel aandacht geeft.

Nu de minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz (VVD) een wetswijziging voorstelt en daardoor de verantwoording bij de gemeentes wil plaatsen, is het van groot belang dat dit onderwerp ook goed wordt opgepakt door de lokale overheden. Hierbij is de peildatum van oktober 2003 niet meer de grens voor het verstrekken van een persoonsgebonden ontheffing en is het voor gemeentes überhaupt de vraag of ze de kosten willen maken die gemoeid zijn met handhaving.

Volgens Johan Houwers is het maar de vraag of gemeentes zoals Gennep op de hoogte zijn van de consequenties van handhaving. Naast het kostenaspect, die vaak meerdere tonnen tot meer dan één miljoen euro zijn, is er eveneens het gebrek aan een 'toekomst visie' voor het park. Als VVD Gennep hebben wij al in de commissievergadering aangegeven dat het gevolg van het huidige beleid de verloedering van het hele gebied is.

Uiteindelijk een goed maar vooral waardevol werkbezoek van Johan Houwers dat werd afgerond met een informele bijeenkomst met de aanwezige VVD leden.