VVD door burgemeester beschuldigd van 'minachting'

De afgelopen dagen was het nogal onrustig binnen de gemeente Gennep. Na een stevige, puur over de inhoud gaande vergadering van de commissie Ruimte en Economie heeft de burgemeester tijdens een schorsing politieke uitspraken gedaan die live te beluisteren waren op het internet. De burgemeester heeft deze uitspraken in een vertrouwelijk gesprek gedaan en ze was er zich daarbij niet van bewust dat dit gesprek live te beluisteren was.

Tijdens de commissievergadering was een pittig debat ontstaan tussen commissieleden en wethouder Voncken over het bestemmingsplan Buitengebied. Hierbij werd op geen enkel moment door de commissieleden op de persoon, maar steeds op de inhoud 'gespeeld'. Volgens uitspraken van de burgemeester was 'de toon van de VVD een minachting van de wethouder' en het College van burgemeester en wethouders. Eveneens werd door de burgemeester aangehaald dat er geen vertrouwen is in het College en dat het stoppen van het bestemmingsplan 'enkel een politiek spel' was. Vervolgens deed de burgemeester ook uitspraken over andere leden van gemeenteraad en zelfs het College. Deze uitspraken gaan echter niet over de VVD en derhalve zullen wij ze hier niet benoemen.

De VVD raadsleden die aanwezig waren bij de commissie, zijn meteen na de vergadering door een aantal burgers geïnformeerd over de uitspraken. Vervolgens hebben wij als VVD fractie de opnames teruggeluisterd en de gemeente over de uitspraken op de hoogte gesteld. Hierbij heeft de VVD besloten om in het belang van de gemeente Gennep de burgemeester de mogelijkheid tot een excuus te geven. Ook zijn er een aantal vragen ter verduidelijking van het gebeuren aan de burgemeester gesteld.

Gezien het feit dat ondertussen in de pers te lezen is dat deze uitspraken door de burgemeester zijn gedaan, heeft de VVD fractie besloten om u via dit bericht te informeren. Hierbij willen wij geen openbare discussie beginnen maar enkel iedere geïnteresserde burger de kans geven om het standpunt van de VVD te horen. Volgens de VVD hoort de burgemeester boven de partijen te staan en dus geen politieke uitspraken te doen. Dit gebeuren is een herhaalde situatie waarbij uitspraken van de burgemeester over politieke standpunten gaan. Volgens de VVD fractie is dit niet wenselijk in het dualistische stelsel van de gemeenteraad. Verder moge duidelijk zijn dat de VVD, gezamelijk met de PvdA, niet voor niets in 2011 tot twee keer toe een motie van wantrouwen heeft ingediend. Het vertrouwen in het functioneren van de burgemeester en het College was echter de laatste tijd duidelijk aan het herstellen. Een ontwikkeling die door de bovengenoemde uitspraken niet wordt bevorderd.

Zie voor meer informatie ook de uitgave van de Gelderlander, het AD en de Telegraaf van 9 februari.
Het geluidsfragment is tamelijk duidelijk te horen op L1.