Vervolg gesprekken over werkwijze raad

Tijdens een besloten informele bijeenkomst heeft de gemeeteraad op maandag 13 februari 2012 de eigen werkwijze en de samenwerking met de ambtelijke organisatie en het college aan de orde gesteld. Hierbij ontstond naast een evaluatie van de raadscyclus ook een discussie rond het 'microfoonincident'. Ter herinnering, burgemeester De Loo heeft in een schorsing tussen twee vergaderingen op 31 januari politieke uitspraken gedaan die o.a. over de toonzetting van de VVD gingen.

Het debat heeft in een open en vooral constructieve sfeer plaatsgevonden.  De toon die onze raadsleden Janine van Hulsteijn en Holger Rodoe in de commissievergadering Ruimte en Economie van 31 januari gebruikt hebben, is door de burgemeester betiteld als 'minachting' jegens het College, meer in het bijzonder jegens wethouder Voncken. De VVD fractie is van mening dat de toon op geen enkel moment van de vergadering ongepast of zelfs minachtend was. Onze raadsleden hebben enkel inhoudelijke vragen ter verduidelijking gesteld aan de portefeuillehouder. De burgemeester had al eerder in een interview met L1 aangegeven dat het 'onhandig' was dat de uitspraken live te beluisteren waren. Eveneens heeft de burgemeester afgelopen week voor het feit dat het microfoon aan stond haar excuses aangeboden aan de gemeenteraad.

In de bijeenkomst op 13 februari hebben de aanwezige raadsleden besloten dat er vervolg gesprekken zullen plaatsvinden. De VVD raadsleden hebben daarbij wederom aangegeven ook in toekomst met een constructieve en vooral positieve houding de gesprekken aan te gaan. Het vervolg zal volgens de VVD uiteindelijk bijdragen aan een betere werkwijze van de gemeentelijke instanties in het belang van onze burgers.