Raadsvergadering besluit over RUD en structuurvisie

Op woensdag 15 februari vond er weer een reguliere raadsvergadering plaats. Op de agenda stonden maar 2 onderwerpen, te weten de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) en de Structuurvisie Buitengebied.

Het eerste voorstel was het aangeven van bedenkingen en opmerkingen inzake de RUD. Deze worden vanuit Den Haag dwingend voorschreven dus hebben we hier als gemeente maarweinig speelruimte om te kiezen. De VVD fractie heeft al tijdens de commissievergadering twijfels gehad over de realisatie van de RUD. Het bleek dat er nog grote onzekerheid is met betrekking tot de kosten en personele bezetting van de organisatie. Daarnaast is het niveau van de kwaliteit ook nog maar de vraag. Op dit moment hebben wij in Gennep juist deze zaken prima op orde met medewerking van het Regionaal Milieu Bedrijf (RMB) uit Noord-Brabant. We willen er dan ook zeker niet op achteruit. Gezien de wettelijke verplichting moet Gennep echter aansluiten bij het het RUD van onze veiligheidsregio Limburg-Noord. Een verandering die gevolgen kan hebben voor de kwaliteit van de uitvoering en de kosten voor de gemeente. De portefeuillehouder gaf tijdens de raadsvergadering aan dat de gemeentes van de veiligheidsregio onderling nog niet tot een verdere uitwerking zijn gekomen omdat er een aantal discussiepunten over de organisatiestructuur zijn. Terwijl Gennep graag een daadwerkelijke uitvoeringsorganisatie zoals het RMB wil, vinden de meeste gemeentes een netwerkstructuur tussen de gemeentes voldoende. Als VVD fractie hebben wij duidelijk aangegeven dat dit niet wenselijk is voor onze gemeente. Onze bedenkingen worden ook gedeeld door het college en de andere fracties van de gemeenteraad. Uiteindelijk is door de portefeuillehouder toegezegd dat ook in toekomst zal worden aangegeven dat Gennep een uitvoeringsorganisatie wenst, maar dat een netwerk een goed begin is om tot die organisatie te komen.

Vervolgens kwam de Structuurvisie Buitengebied aan de orde. De structuurvisie is een algemene visie die boven het bestemmingsplan staat en een wenselijke toekomstige ontwikkeling/richting voor het gebied moet aangeven. Door de wethouder is duidelijk gemaakt dat het daarbij om een 'inspiratiebron' gaat die zeker geen bindende karakter heeft voor de gemeente. Toekomstig beleid zal moeten worden afgewogen ten opzichte van deze visie met het principe: 'ontwikkeling  en economie ja, mits...'. Alle raadsfracties waren het op hoofdlijnen eens met de structuurvisie zoals deze was besproken in de commissie Ruimte en Economie. Echter de wethouder had één dag voor de raadsvergadering een addendum aan de raadsfractie gestuurd waarin enkele aandachtspunten van een bijlage van de visie gewijzigd worden. De toevoegingen waren door de wethouder ter verduidelijking gedacht, maar meerdere raadsfracties,  waaronder ook de VVD, konden het addendum niet in de juiste context plaatsen. Na een lange discussie over de inhoud en de procedurele rechtmatigheid van de toevoegingen heeft de gemeenteraad na een schorsing besloten om niet te gaan stemmen over het addendum. De structuurvisie is dan ook aangenomen zoals deze was voorgesteld tijdens de commissievergadering.