Duidelijkheid: Gevolgen nieuwe sociale wetgeving

Tijdens een werkbijeenkomst van de gemeenteraad en de commissie Samenleving en Milieu zijn de komende veranderingen in de sociale wetgeving besproken. Door de decentralisatie van bestaande en nieuwe regelingen zullen ook voor de burgers van onze gemeente veranderingen komen. Ambtenaren van de gemeente Gennep zijn op dit moment bezig om de gevolgen van het overdragen van taken van rijk naar gemeenten te specificeren. Hierbij is het van groot belang dat de gemeenteraad een aantal principiele uitspraken doet over de toekomstige inrichting en uitvoering van deze sociale taken.

Door het rijk is de invoer van de nieuwe Wet Werken naar Vermogen (WWNV) verplicht waardoor de Wet Werk en Bijstand (WWB), de Wet Investeren in Jongeren (WIJ), de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) en de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong) samengevoegd worden. Echter gaat hiermee ook een bezuiniging op deze sociale regelingen gepaard. Nu de invoering per 1 januari 2013 verplicht is, heeft de gemeente ervoor gekozen om op tijd met de uitwerking van de veranderingen te beginnen. Uiteraard zijn hierbij alle belanghebbenden betrokken en zijn er regelmatig bijeenkomsten voor alle instellingen en de gemeenteraad.

Voor onze gemeente heeft deze verandering duidelijk meer gevolgen dan voor de meeste gemeentes in Nederland. Gennep heeft namelijk een bovengemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden (met name door de clienten van Dichterbij) en daardoor hogere kosten. De nieuwe verdeling van het rijksbudget houdt op dit moment echter geen rekening met onze specifieke problematiek. Dit terwijl er in het hele land hooguit 20 gemeenten zijn die bovengemiddelde problematieken hebben.

Als VVD fractie zijn wij al sinds enige maanden op de hoogte van deze bijzondere situatie in Gennep door de aankomende nieuwe wetgeving. Dit was dan ook één van de redenen om het VVD Tweede Kamerlid Karin Straus uit te nodigen voor een werkbezoek aan INTOS. Verder hebben wij de afgelopen tijd ook regelmatig overleg met de woordvoerders van onze Tweede Kamerfractie, zoals Malik Azmani, en proberen wij nu nog steeds nadrukkelijk de problematiek van Gennep landelijk op de kaart te zetten.

De VVD steunt dan ook het unanieme besluit van de gemeenteraad om op 23 april 2012 een Burgerontmoetingsplaats (BOP) te organiseren waarbij de veranderingen door de Wet Werken naar Vermogen aan de orde komen. Burgers kunnen tijdens deze bijeenkomst meer te weten komen over de veranderingen en waar mogelijk zelf hun mening geven. Dit zal worden meegenomen in het uiteindelijke raadsvoorstel.