Hondenbezitters moeten gewoon belasting betalen

Hondenbezitters die actief meehelpen om tegen inbrekers op te treden zullen toch gewoon hun hondenbelasting moeten betalen. Dit is het antwoord van het college van burgemeester en wethouders op vragen van de VVD fractie. De VVD had enkele weken geleden vraagtekens gezet bij een initiatief van de gemeente om hondenbezitters actief op te roepen voor het project 'Waak voor inbraak'.

Gezien het feit dat het aantal woninginbraken binnen het gebied Bergen, Gennep en Mook en Middelaar in 2011 sterk is toegenomen ten opzichte van 2010, heeft de gemeente Gennep er voor gekozen om een aantal proactieve maatregelen te nemen. Middels diverse acties probeert de gemeente het hoge aantal woninginbraken tegen te gaan. Volgens het college is 'de hulp van bewoners uit onze gemeente is hierbij hard nodig, vandaar dat op allerlei manieren wordt geprobeerd bewoners te betrekken bij de aanpak. De informatiebijeenkomst voor hondenbezitters is 1 van deze acties.'

Echter is een adequate tegenprestatie vanuit de gemeente, zoals bijvoorbeeld het korten of geheel afschaffen van de hondenbelasting, volgens het college geen optie. De gemeente geeft aan dat 'de hondenbezitters die aan deze oproep willen deelnemen worden niet gevrijwaard van hondenbelasting.' Hondenbezitters hebben tijdens een informatieavond een hesje en een hondenpenning ontvangen. Dit is blijkbaar voor de gemeente voldoende omdat het bij dit verzoek aan de hondenbezitter ook gaat om een maatregel in het belang van de samenleving. 'Deze actie is bedoeld in het belang van al onze burgers en daar is onze waardering tijdens de bijeenkomst voor uitgesproken.'

De VVD fractie is van mening dat hier op korte termijn een adequate tegenprestatie wenselijk is en de fractie zal dan ook binnenkort een voorstel indienen om de hondenbelasting in onze gemeente af te schaffen.