Voorstel Niersdalbrug opnieuw in de raad

Na het beëindigen van de bestemmingsplanprocedure Niersdalbrug in januari dit jaar heeft het college van burgemeester en wethouders nu weer een nieuw voorstel aan de raad voorgelegd om toch een extra brug over de Niers te realiseren. De nieuwe, soberder plannen hebben volgens het college minder indringende gevolgen voor de beschermde natuur in het Niersdal.

Met het huidige plan heeft het college alleen nog maar een omgevingsvergunning en dus geen bestemmingsplanwijziging nodig. Het voorstel van het college zal worden behandeld in een extra vergadering van de commissie Openbare Ruimte en Onderwijs op maandag 26 maart om 19.00 uur in de raadzaal. Vervolgens is er eveneens een extra raadsvergadering op donderdag 29 maart om 20.00 uur in de raadzaal.

De VVD fractie heeft tijdens de fractievergadering het standpunt over het nieuwe voorstel bepaald en is ook nu tegen een dergelijke verbinding door het Niersdal. Het hele plan kost nog steeds veel te veel. Kosten die de gemeente volgens de VVD op dit moment niet aan kan. De VVD maakt nu de keuze tegen deze verbinding en haar uitgaven en kiest dus voor meer financiële middelen in kas te houden om bijvoorbeeld in te kunnen bij de aankomende sociale decentralisaties.

Vooral de onduidelijkheden en onzekerheden in het voorstel zijn voor de VVD fractie teleurstellend. Het college geeft immers aan dat 'de subsidie pas definitief toegekend wordt op het moment dat het bestemmingsplan buitengebied onherrroepelijk is'. Vervolgens ziet de VVD het democratische recht van inspraak van de burgers niet gewaarborgd doordat 'de vergunningaanvraag eerder in behandeling wordt genomen', dit met het enkele doel om aan de subsidie eisen van de provincie te kunnen voldoen.

De VVD is het ook niet eens met de gekozen route van het struinpad, omdat dit niet zal bijdragen aan een betere verbinding tussen Ottersum en Gennep. De meeste burgers zullen na aanleg van de brug nog steeds gebruik maken van de brug bij de Nijmeegseweg. Daarom zal de VVD ook pleiten voor een verbetering van de verkeersveiligheid van de bestaande verbindingen voor fietsers en voetgangers.