Succesvolle testdag van de Floriade

Samen met bijna 14.000 andere genodigde bezoekers was ons VVD raadslid Holger Rodoe een van de testers van de Floriade op 31 maart, een paar dagen voor de officiele opening. De eerste indruk van Holger Rodoe: "Hoewel nog niet alles klaar was, kan ik nu al zien dat een bezoek aan de Floriade zeker de moeite waard is! Ik zal de Floriade dit jaar zeker nog een keer bezoeken!"

© VVD Gennep

De Floriade had aan partners van de Floriade de mogelijkheid gegeven uitnodigingen aan te vragen voor een testbezoek. De gemeente Gennep, als deelnemende gemeente in de regio Venlo had deze mogelijkheid doorgegeven aan de ambtenaren, wethouders en raadsleden. De dag begon iets minder goed met wachten op de pendelbussen van de parkeerplaats en wachten voor de kassa's omdat daar een technisch probleem was. De kassa’s waren bij de ingang van de Innovatoren, waar de provincie Limburg een tentoonstelling had ingericht. Hier was uiteraard ook de VVD-Gedeputeerde Mark Verheijen aanwezig.

De Floriade is verdeeld in 5 unieke thema’s, van elkaar gescheiden door bosgebied. Daarom valt het enorm mee met de drukte, de spreiding van de gasten over het terrein is dus prima. Vooral in het gebied World Show Stage zijn veel van de deelnemende landen te vinden. In het oog springen de paviljoens van China en Indonesië. In het gebied Education & Innovation ligt het hele mooie 'Huis van de Smaak' waar typisch Limburgse groenten, fruit en champignons het thema zijn. Eveneens in dit gebied is 'De Smaak van het Aardbeienland' met heel veel verschillende soorten aardbeien. Enkele stappen verder is het terrein van de Gemeente Gennep als onderdeel van de regio Noord-Limburg.

Helaas was de Villa Flora in het themagebied Green Engine nog gesloten. Dit gebouw, het groenste kantoor van Nederland, heeft de regio Venlo en dus ook de gemeente Gennep gefinancieerd. Aan de noordkant van de Floriade ligt het gebied 'Relax & Heal'. Hier is ook een van de startpunten van de kabelbaan die van noord naar zuid over de hele Floriade gaat. Direct bij de ingang ligt het laatste themagebied, Environment. In een oude boerderij geven de VVV's samen met de Stichting Promotie Noord-Limburg informatie over de regio van Gennep tot aan het zuiden van Venlo.

Kortom: De Floriade is een bezoek waard!!