Officiële opening en geweldige show van de Floriade

Afgelopen woensdag 4 april heeft hare Majesteit de Koningin Floriade 2012 officieel geopend. Tijdens de officiele opening waren naast burgemeester de Loo ook de wethouders van Gennep aanwezig. De raadsleden hadden tijdens het avondprogramma de mogelijkheid om samen met andere genodigde gasten de openingshow te bekijken.

De Wereld Tuinbouw Expo 'Floriade', mede georganiseerd door de gemeente Gennep, vindt dit keer in de regio Venlo plaats en zal gedurende een half jaar geopend zijn. De koningin, beschermvrouwe van de Floriade, werd welkom geheten in Villa Flora, het gebouw van de regio Venlo, door Algemeen Directeur Paul Beck. In het bijzijn van onder meer minister Schultz van Haegen, staatssecretaris Bleker en commissaris van de Koningin Bovens maakte de majesteit een rondgang door deze ernome kas.

Tijdens deze zesde editie van de Floriade doen er naast vele bedrijven ook 35 landen mee met diverse eigen inzendingen en paviljoens. Zo is er bijvoorbeeld in een van de vijf deelgebieden, zogenaamde 'unieke werelden', een terrein van de gemeenten uit Noord-Limburg. Hier heeft Gennep een eigen gedeelte met een tentoonstelling van de keramiekgeschiedenis van onze gemeente. Eveneens heeft Gennep een inzending in de Villa Flora. Naast meerdere inzendingen van landen uit de hele wereld staat hier een 'Wereldpaviljoen'. Opgericht is het paviljoen door Stichting Wereldpaviljoen met steun van de gemeente Gennep. Eveneens is burgemeester de Loo ambassadrice namens de regio Venlo. In het paviljoen komt vooral het stedenband met San Pedro in Nicaragua ter sprake.

De genodigden werden eerst ontvangen in de Villa Flora en hadden vervolgens de gelegenheid de twee arealen van het Floriadepark, World Stage Show en Environment te bezoeken. Tevens was er de mogelijkheid om in de deelgebieden eten uit de verschillende landen te proeven, een unieke en heerlijke ervaring! Tijdens de geweldige openingshow, die live te zien was op L1 werd de historische ontwikkeling en spraakmakende gebeurtenissen van onze regio en de provincie Limburg verteld. Samen met musicalster Chantal Janzen bracht Rowwen Heze, beide van Limburgse bodem, het Floriadelied ten gehore. In het geheel een openingshow die we nooit meer zullen meemaken, zo uniek en waar je eigenlijk ogen te kort kwam.

De Floriade is vanaf 5 april gedurende een half jaar dagelijks te bezoeken. Dit is niet alleen voor toeristen, maar zeker ook voor alle inwoners van deze regio een fantastisch evenement! Het unieke Actieticket Floriade is voor inwoners van onze gemeente verkrijgbaar bij de VVV aan het Ellen Hoffmannplein. Hiermee heeft u twee dagen toegang tot de Floriade tegen een zeer gunstig tarief: € 32,50 voor volwassenen en € 16,25 voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. Deze actie is eenmalig en loopt t/m 10 april aanstaande!