Succesvolle week bij Jongeren en Politiek

Dit jaar werd voor de 7e keer Jongeren & Politiek (JOPO) georganiseerd. Dit is een initiatief van de gemeenteraad die dat samen met het Elzendaal college te Gennep en de gemeente Gennep organiseert.

De opzet van JOPO is dat de leerlingen van 3 MAVO van het Elzendaal College in 3 fracties verdeeld worden, zijnde fractie VOOR, fractie TEGEN en fractie NEUTRAAL. Deze fracties ontvangen vervolgens een fictief raadsvoorstel dat zij moeten uitwerken, voorbereiden en uiteindelijk volgt dan de raadszitting waarin het voorstel behandeld wordt en er over gestemd wordt.

Het voorstel was dit jaar een 'Jongeren Ontmoetings Plaats (JOP) op het evenemententerrein in Heijen'. Raads- en commissieleden begonnen dinsdag 10 april, samen met de leraren van het Elzendaal College en de leerlingen met het voorbereiden van het voorstel. Zo hebben de leerlingen een bezoek gebracht aan de verschillende afdelingen van de gemeente, zoals het omgevingsloket en ruimtelijke ordening, maar ook de raadszaal. Daarnaast werd ook de algemene politieke gang van zaken van een raadsvergadering geoefend en dus een stuk algemeen politieke kennis behandeld. Uiteraard was een belangrijk onderdeel ook de tactiek die de verschillende fracties wilden gaan gebruiken. Leuk om te zien hoe dan de leerlingen steeds meer 'gepakt' worden door het politieke spel en zich steeds beter konden 'inleven' in de rol van hun fractie. Het lobbyen tussen de fracties was dan ook niet van de lucht!

Onze fractievoorzitter Janine van Hulsteijn heeft dit jaar de kartrekkende rol namens de raad van Mat Knapen overgenomen en dus was zij behoorlijk intensief betrokken bij het project. Helaas had Holger Rodoe tentamenweek en dus was het voor hem onmogelijk om deel te nemen. Maar commissielid Fred Knigge heeft namens de VVD ook uitstekend z'n steentje bijgedragen. Ook van de 5 verschillende fracties in Gennep waren er verschillende raads- en commissieleden die zich hard hebben ingezet voor dit leuke project.

Uiteindelijk vond op donderdag 12 april de raadsvergadering plaats. Voorgezeten door burgemeester de Loo en geassisteerd door de loco-griffier dhr. Reijniers. Na een goed en levendig debat op inhoudelijke argumenten werd met overgrote meerderheid het voorstel voor een JOP in Heijen verworpen (10 stemmen tegen, 5 voor). Daarbij kregen de leerlingen een grote pluim van de burgemeester want zij vond het erg lijken op een 'echte' raadsvergadering! Na de raadsvergadering volgde nog een gezellig politiek cafe waarbij de broodjes kroket er bij de leerlingen goed inging.

Op vrijdag de dertiende was dan de evaluatie en afsluiting met een prominent politicus en dit jaar was ons VVD Tweede Kamerlid Karin Straus te gast. Karin gaf de leerlingen een kijkje in de keuken van het leven van een Tweede Kamerlid en legde uit hoe zij al jong getroffen werd door het 'politieke virus'.

Al met al een intensieve maar zeer waardevolle JOPO week, waarbij dit jaar de leerlingen van MAVO 3 zich bijzonder goed hebben ingezet!