JOVD congres verrast door actuele ontwikkelingen

VVD Gennep raadslid en tevens lid van de JOVD afdeling Rijk van Nijmegen c.a. Holger Rodoe was afgelopen weekend samen met veel andere JOVD'ers bij het voorjaarscongres in Dalfsen. Een weekend dat gepland was met veel politici en Kamerleden, maar door de landelijke politieke actualiteit werd verrast. Door het mislukken van het Catshuis-akkoord konden een aantal Kamerleden, minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu en ook minister-president Rutte niet aanwezig zijn bij het congres.

Na ontvangst van de JOVD leden en het welkomstwoord door de Landelijk Vicevoorzitter Organisatie bij de JOVD Nick Derks werd de openingslezing gehouden door mr. Inez Weski. Als liberaal van het jaar 2011 heeft mevr. Weski vanuit haar juridische achtergrond een inzage gegeven in de gevolgen voor de rechtstaat en de rechtszekerheid door de nationale maatregelen die volgens haar ingaan tegen liberale waarden zoals de vrijheid van meningsuiting.  Zo zou de Nederlandse regering, onder het mom van de bezuinigingsoperaties, maatregelen hebben genomen waardoor het starten van juridische procedures, voor bepaalde groepen individuen, wordt bemoeilijkt.

De eerste sessie was  o.a. een werkgroep over 'Jong carrière maken, wat is de sleutel tot succes?'. Hierbij ging VVD Tweede Kamerlid Malik Azmani in op zijn ervaringen die beslissend waren op weg naar zijn politieke carrière in de Tweede Kamer. Aansluitend een discussie in de werkgroep 'Slim, slimmer, slimst; maar hoe?', tussen de Tweede Kamerleden Anne-Wil Lucas (VVD) en Jesse Klaver (GroenLinks) over de kwaliteit van het onderwijs. Vooral als de overheid steeds strengere eisen aan studenten gaat stellen. Tijdens deze werkbijeenkomst werd de discussie onderbroken door het landelijke nieuws. Zeker voor de Kamerleden een moeilijke situatie, waar zij zonder verdere informatie uiteraard vragen van nieuwsgierige JOVD moesten beantwoorden.

Het middagprogramma kreeg door de persconferenties van de regering en Wilders een andere invulling. Zo ging ook gastspreker Guy Verhofstadt, leider van de Europese liberalen en voormalig premier van België in op actuele ontwikkelingen en gaf hij zijn visie op hervormingen binnen de Europese samenleving op gebied van politieke en economische inrichting en mensenrechten. Tijdens het avondprogramma was JOVD erevoorzitter en tevens oud-vicepremier Hans Wiegel aanwezig om zijn mening te geven over gebeurtenissen in het Catshuis en zijn ervaringen en herinneringen uit zijn tijd als JOVD lid. Aansluiten was in plaats van minister-president Rutte minister Henk Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid naar Dalfsen gekomen om de JOVD leden toe te spreken. Hij ging vooral in op de carrièrekansen van jonge liberalen en het nieuwe VVD netwerk 'de Toekomst van de VVD'.

Na een heerlijke lunch werd het voorjaarscongres op zondag afgerond met een tweetal werkgroepen en de Jaarlijkse Algemene Vergadering van de JOVD. Hierbij was eerst de verantwoording van het Hoofdbestuur aan de orde. Middels een samenvatting van het gevoerde beleid tot nu toe en het ondervragen door de leden ontstonden deels scherpe discussies over de koers van de JOVD. Een democratisch belangrijke afsluiting van een fantastisch weekend met veel vrienden en collega's.