Afscheidsreceptie burgemeester Marlies de Loo

Vrijdag 11 mei was de dag van het afscheid van burgemeester Marlies de Loo. 's Ochtends om 8 uur begon het al met een ontbijt bij de burgemeester thuis onder begeleiding van muziek. Vervolgens ging het naar Landgoed Roepaen voor een uitgebreid afscheidprogramma. In de kelder van de Roepaen zat achter elke deur weer een andere maatschappelijke organisatie die afscheid wilde nemen van de burgemeester. Het geheel was erg verrassend en op tijden ook emotioneel.

's Middags was er een programma voor genodigden in de kapel van de Roepaen met een speciale opzet; Marlies de Loo in de hoofdrol! Naast alle raadsleden waren de familie van Marlies de Loo, burgemeesters en oud-burgemeesters uit de regio en vooral veel persoonlijke vrienden uit de afgelopen bijna vijftien jaar burgemeesterschap naar de Roepaen gekomen om hierbij aanwezig te zijn. De gasten waren door Marlies persoonlijk geselecteerd en daardoor was er juist een unieke bijeenkomst met familie, vrienden en collega's.

Marlies werd meegenomen naar een podium met een leuk zitje door de moderator van de middag, Hans Gillissen, burgemeester van Venray en een goede vriend van Marlies. Vervolgens kwamen afwisselend verschillende gasten voorbij die wat vertelden over Marlies; wethouder Ingrid Voncken namens het College, Jacques van Bergen en onze fractievoorzitter Janine van Hulsteijn namens de Raad, Tineke Lodders namens de internationale betrekkingen (GESP), nog burgemeester van Venlo Hubert Bruls namens de regio Venlo, Riek Bakker namens de regiovisie, Maud van Arsen namens de politie, Sjang Emons namens de ondernemers, Yvonne Verheggen (zus van Marlies) namens de familie en Richard Smeets namens de cultuur uit onze gemeente.

Alle gasten gaven een reactie op vragen over Marlies en dat leverde hele leuke, warme en af en toe verrassende reacties op. Zo is burgemeester de Loo dol op sport in het algemeen en dan met name voetballen en wielrennen! Tevens vertelde Richard Smeets het verhaal achter de uitnodiging voor deze afscheidsbijeenkomst: Onder de titel 'Tafelgesprek' hebben Marlies en Richard een avond lang gesproken over het burgemeesterschap en belevenissen uit haar jaren hier in Gennep, samen hebben zij aantekeningen gemaakt op het tafelkleed en deze zinsnedes zijn uiteindelijk verwerkt in het beeld voor de uitnodigingskaart.

Na deze besloten bijeenkomsten volgde de receptie in de zaal van de Loo. Een band speelde op de achtergrond en de mensen waren in grote getale gekomen om afscheid te nemen van burgemeester de Loo. De VVD Gennep, vertegenwoordigd door Janine van Hulsteijn, Holger Rodoe, Fred Knigge en José Roovers hebben Marlies de Loo een mooie karikatuur cadeau gedaan. Hier kwamen zeer veel positieve reacties op, zeker ook van de burgemeester zelf.

Aan het einde van de receptie gaven verschillende muziekcorpsen uit de gemeente een gezamenlijke aubade aan de burgemeesterm gevolgd door een eregroet van 4 verschillende gildes uit de gemeente. Als uitsmijter vormden de gildes en de aanwezigen nog een erehaag waar burgemeester Marlies de Loo, ontroerd, doorheen liep op weg naar de taxi om naar huis te gaan.

Al met al een geweldig leuke dag, met veel verrassingen en mooie bijdragen, die in het teken stond van het afscheid van burgemeester Marlies de Loo na meer dan 14 jaar.

De VVD Gennep bedankt Marlies nogmaals voor haar bevlogen inzet voor Gennep en wenst Marlies al het goede voor de toekomst!