VVD raadsleden bij Limburgse Bestuurdersdag 2012

Afgelopen woensdag 16 mei 2012 waren de VVD Gennep raadsleden Janine van Hulsteijn en Holger Rodoe aanwezig bij de Limburgse Bestuurdersdag van de Vereniging Limburgse Gemeenten (VLG). De gaststad voor de Bestuurdersdag 2012 was de gemeente Venlo en daarom werd als locatie uiteraard gekozen voor de Floriade. Alle Limburgse gemeentebestuurders waren dan ook samen met de aanwezige Provinciale Statenleden en Tweede Kamerleden van harte welkom in de Villa Flora, het gebouw van de Regio Venlo.

Het ochtendprogramma begon met de jaarvergadering van de VLG en het woord van welkom door de nog-burgemeester van Venlo en dus gastheer Hubert Bruls. Vervolgens was het woord aan de voorzitter van de VLG, burgemeester Onno Hoes van Maastricht. Na de eigenlijke jaarvergadering met o.a. financieel jaaroverzicht 2011, benoeming van de rekeningcommissie 2012 volgde de toespraak van dhr. Pans, tevens directieraad voorzitter van de Vereniging Nederlandse Gemeenten. Uiteraard waren er ook een aantal gastsprekers. Zo werd bijvoorbeeld een toelichting gegeven op de bijdrage van evenementen aan het sociale kapitaal van een regio. Dus een geslaagde ochtend in het Congrespaviljoen van de Floriade.

Na de lunch en de sponsorbeurs hadden alle gemeetebestuurders de mogelijkheid om een bezoek te brengen aan de Floriade. Voor de VVD Gennep het moment om samen met de vertegenwoordigers van de VVD Bergen en de VVD Mook & Middelaar even een kijkje te nemen bij het paviljoen van de gemeenten uit Noord-Limburg de 'Smood - smart food factory' met eveneens stands van de gemeenten Gennep en Bergen. Na een gezamenlijk overleg en een kop koffie hebben onze raadsleden uiteraard nog een wandeling gemaakt door het park. Langs het Huis van de Smaak met allemaal producten uit de hele regio, vervolgens naar de paviljoen van Noordrijn-Wastfalen en de Earthwalk van de Rabobank. Indrukwekkend was vooral het laatste met het uitzicht van het platform en de tentoonstelling binnen in de wereldbol. Eveneens fantastisch zijn de paviljoens van de verschillende landen uit de hele wereld. Na een rondgang door dit gebied zijn Janine en Holger nog langs gegaan bij het voormalige boerderijgebouw, het enige gebouw dat er al voor de Floriade was en waar nu de Stichting Promotie Noord-Limburg samen met de VVD Noord-Limburg gevestigd is. Al met al is de Floriade een bezoek werkelijk meer dan waard!

De Bestuurdersdag werd afgesloten met een 'drankje en hapje' in de Villa Flora met wederom veel gemeentebestuurders en de mogelijkheid tot netwerken en zo eindigde een mooie, warme goed georganiseerde dag!