Installatie van de burgemeester Peter de Koning

Op zaterdag 2 juni 2012 vond tijdens een bijzondere raadsvergadering de officiële installatie plaats van de heer Peter de Koning als nieuwe burgemeester van de gemeente Gennep.

Na een persmoment, met de nieuwe burgemeester en de voorzitter van de vertrouwenscommissie Paul Wessels, werden de uitgenodigde gasten door Ingrid Voncken, de loco-burgemeester en Holger Rodoe, als vertegenwoordiger van de gemeenteraad, ontvangen bij de entree van het gemeentekantoor. Er waren naast alle raadsleden ook vertegenwoordigers van de gemeenten Steenbergen en Ridderkerk aanwezig en uiteraard was de familie van de nieuwe burgemeester uitgenodigd. Na een kopje koffie ging het gezelschap richting de raadzaal voor de officiële installatie.

De opening van de raadsvergadering werd gedaan door de waarnemend voorzitter en raadslid Jacques van Bergen, waarna de griffier Peter Paul Moors het Koninklijk Besluit inzake de benoeming van Peter de Koning voordroeg aan de gemeenteraad. Door de Gouvderneur c.q. Commissaris van de Koningin de heer Theo Bovens werd een toespraak gehouden over het traject om te komen tot een nieuwe burgemeester en de rol van de burgemeester bij de samenwerking in Noord-Limburg. Na de beëdiging door Gouverneur Bovens droeg Jacques van Bergen officieel als waarnemend voorzitter van de gemeenteraad de ambtsketen over aan de nieuwe burgemeester. Bij die overdracht mocht de voorzittershamer uiteraard niet ontbreken en daarmee was de installatie een feit!

Na de installatie van de nieuwe burgemeester was het eerste woord aan raadslid Holger Rodoe, die namens de gehele gemeenteraad de burgemeester en zijn vrouw Edith de Koning, van harte welkom heette in de gemeente Gennep. Een bijzondere eer voor ons fractielid om als jongste lid van de gemeenteraad namens alle raadsleden te mogen spreken over de rol die de nieuwe burgemeester zou moeten vervullen als voorzitter van de gemeenteraad. Maar eveneens gaf Holger ook een mooie schets van de Gennepse samenleving en de verantwoordelijkheden van gemeenteraad, gemeentelijke organisatie en de burgers.

Aansluitend waren er nog toespraken van wethouder Voncken namens het College, de nieuwe gemeentesecretaris mevrouw Nijland namens de organisatie en burgemeester Van Rooij van de gemeente Horst aan de Maas namens de burgemeesterskring. Tot slot was het woord aan de nieuwe burgemeester Peter de Koning. Een ingrijpende toespraak waarin hij sprak over de eerste kennismaking met Gennep en z'n ooievaars, de spannende gesprekken met de vertrouwenscommissie en de ideeën die hij heeft voor de komende jaren als eerste burger van Gennep. Uiteindelijk was het aan de nieuwe burgemeester om deze bijzondere raadsvergadering te sluiten.

Tijdens de openbare receptie in de hal van het gemeentekantoor kwamen veel belangstellenden uit de gemeente Gennep om de nieuwe burgemeester in onze gemeente te begroeten. De dag werd afgesloten met een gezellig buffet voor de uitgenodigde gasten.