Ontwikkelingshulp is geen taak van gemeenten!

'Wie geld wil geven aan de derde wereld heeft daar de overheid niet voor nodig'. Dit schreven Stef Blok, fractievoorzitter van de VVD in de Tweede Kamer en Ingrid de Caluwé, VVD-woordvoerder Ontwikkelingshulp onlangs in een opiniestuk voor de Volkskrant (Opiniestuk van zaterdag 16 juni 2012, verschenen in de Volkskrant).

Uiteraard gaat het de VVD Tweede Kamerfractie voornamelijk om een bezuiniging van 3 miljard euro op het begrote landelijke budget voor ontwikkelingssamenwerking. Maar ook veel lokale overheden dragen bij aan extra ontwikkelingshulp en nemen daardoor een taak op zich die de lokale overheid feitelijk niet toekomt. De gemeente Gennep heeft jaarlijks een budget van 24 duizend euro als ontwikkelingsbijdrage voor landen in de derde wereld en dan vooral onze partnersteden.

De VVD Gennep is van mening dat er goed werk wordt verricht tussen Gennep en de partnersteden Gelnica (Slowakije) en San Pedro de Lóvago in Nicaragua. Wij zijn blij met de successen van deze samenwerking en vooral de goede contacten tussen inwoners en bestuurders. Maar financiering van deze samenwerking is niet iets wat tot het takenpakket van de overheid, en zeker niet van de lokale gemeentelijke overheid behoort. Het is aan de burgers en ondernemers zelf om te besluiten een bijdrage te leveren aan zwakkere landen. De VVD Gennep heet daarom al tijdens de algemene beschouwingen in het afgelopen najaar, ter bespreking van de begroting 2012, een amendement ingediend om de jaarlijkse bijdrage van rond € 24.000 te heroverwegen en dusdanig op de begroting te bezuinigen.

Uiteraard voelt de VVD het als morele plicht om medemensen die het minder hebben te steunen. Als liberalen zijn wij echter van mening dat het aan iedere Gennepenaar zelf is om te besluiten een bijdrage te geven. Niets houdt mensen tegen een financiële bijdrage te geven aan zinvolle ontwikkelingsprojecten. Er zijn veel goede initiatieven en donaties zijn altijd van harte welkom bij de Stichting GESP die de stedenband onderhoudt met Gelnica (Slowakije) en San Pedro de Lóvago (Nicaragua). Landelijk stelt de VVD overigens ook voor om het fiscaal aantrekkelijker te maken voor burgers om aan hulporganisaties geld te schenken. Mensen kunnen bijvoorbeeld donaties tot 5.000 euro voor 125 procent aftrekken van hun inkomstenbelasting.

Het amendement werd in 2011 niet door de gemeenteraad aangenomen, er was toen nog geen politiek draagvlak voor deze bezuiniging. Nu varen we echter in nog slechtere financiële tijden dan één jaar geleden. Gennep heeft grote financiële problemen en die moeten wij structureel oplossen. Volgens de VVD Gennep is het dan ook beter om € 24.000 lokaal te investeren in werkgelegenheid en welzijn dan aan andere landen te schenken. Wij moeten eerst zelf orde op zaken hebben voordat we anderen proberen te helpen. De VVD zal daarom tijdens de raadsvergadering van 25 juni a.s. bij de 1e trimesterrapportage, de tussentijdse financiële stand van zaken van de gemeente, opnieuw een amendement indienen om te stoppen met deze ontwikkelingsbijdrage.