VVD wil overzicht van totale kosten voor de VNG

De VVD fractie heeft aan de gemeente een overzicht gevraagd van alle totale kosten die gemaakt zijn door vertegenwoordigers van de gemeente tijdens het jubileumcongres van de Vereniging Nederlandse Gemeenten op 5 en 6 juni 2012. Volgens de VVD is het van groot belang dat de gemeente Gennep duidelijk zichtbaar is tijdens dergelijke bijeenkomsten. De vertegenwoordigers van het gemeentelijk bestuur hebben de mogelijkheid om Gennep informeel bij andere gemeenten en landelijke politici op de kaart te zetten.

Gezien de huidige financiële situatie is echter een afweging noodzakelijk van hoeveel vertegenwoordigers wenselijk zijn en hoeveel bestuurders te veel zijn. Immers gaat de deelname aan het VNG congres ten koste van de gemeente en dus de hard werkende Gennepenaren. Volgens de 'wandelgangen' zou het gaan om ruim 7 vertegenwoordigers van de gemeente Gennep, maar de VVD wil graag van de gemeente een definitief aantal ontvangen.

Om de afweging van wie er gaat en wie niet gaat transparanter te krijgen, heeft de VVD fractie de gemeente om een overzicht van alle totale kosten gevraagd. Na schattingen van de VVD fractie moet het dit jaar om een bedrag tussen € 7.000 en € 10.000 gaan. Hier zijn dan niet alleen de kosten voor het tweedaagse congres inbegrepen, maar ook de deelname aan het avondprogramma met Golden Earring, de hotelovernachting en de reiskostendeclaraties. Volgens de informatie van de VNG waren de deelnamekosten als volgt:

5 juni

€ 630,- per persoon (exclusief avondprogramma)

Avondprogramma 5 juni

€ 47,50 (het avondprogramma is uitsluitend toegankelijk voorleden van de VNG)

6 juni

€ 295,- per persoon

5 en 6 juni

€ 795,- per persoon (exclusief avondprogramma)

De VVD Gennep verwacht op de volgende technische vragen op korte termijn antwoord van de desbetreffende ambtenaar van de gemeente Gennep:

1. Hoeveel personen waren op kosten van de gemeente Gennep bij (een deel van) het jubileumcongres van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten op dinsdag 5 en woensdag 6 juni 2012?
  2. Wat waren de totaal kosten voor de gemeente Gennep? Wat de deel kosten incl. declaraties van de reiskosten, het avondprogramma en de hotelovernachtingen?
  3. Zijn er verder nog kosten geweest voor de gemeente Gennep?
  4. Aan welke deelcongressen of excursies hebben de vertegenwoordigers van de gemeente deelgenomen?

Zodra het antwoord op de vragen beschikbaar is zullen wij het publiceren op onze website.