Janine van Hulsteijn komt op voor podium Roepaen

VVD fractievoorzitter Janine van Hulsteijn komt samen met CDA fractievoorzitter Jo Opsteegh op voor het behoud van cultureel podium Landgoed Roepaen in Ottersum. De twee raadsleden zijn sinds maanden in overleg met de Roepaen en vertegenwoordigers van de Industriële Kring om voor een structurele steun van het podium te zorgen.

De VVD is van mening dat culturele instellingen niet louter en alleen afhankelijk mogen zijn van overheidssubsidies. Als dat wel zo is, moet je je af vragen of een dergelijke instelling wel in een behoefte voorziet en dus haar geld waard is. Voor de VVD is duidelijk dat het cultuur podium Roepaen een voorbeeldfunctie moet hebben als organisatie die aan het begin een steun van de gemeente nodig heeft om in toekomst eigen boontjes te doppen. Derhalve had de gemeenteraad tijdens de algemene beschouwingen in november 2011 nog een keer de subsidie verlengt voor de Roepaen. Echter werd hieraan wel de vereiste gekoppeld dat de subsidie op lange termijn wordt afgebouwd en gezamenlijk wordt gekeken naar alternatieven voor cultureel ondernemerschap.

Om naast de tijdelijke steun van de gemeente ook andere gelden binnen te krijgen heeft de Roepaen samen met VVD raadslid Holger Rodoe een begin gemaakt voor incidentele subsidies van de Euregio, maar een structurele oplossing was er nog niet. Het initiatief van Janine van Hulsteijn en Jo Opsteegh om het cultureel ondernemerschap verder uit te bouwen tot een raad van toezicht voor de Roepaen kan op brede steun rekenen van de Industriële Kring. Sponsoring van ondernemers uit de Maasduinen en het Land van Cuijk zal bijdragen aan het behoud van dit unieke podium dat veel bezoekers trekt uit de regio, het grensgebied met Duitsland en heel Nederland.

De VVD zal de Roepaen ook blijven steunen door met enige regelmaat evenementen op deze culturele locatie te organiseren, zoals dit al eerder gebeurde met het VVD seminar waar toen veel politici van de VVD afdelingen uit het Land van Cuijk en Maasduinen op initiatief van de VVD Gennep bij aanwezig waren. Het seminar had als centraal onderwerp de regionale samenwerking maar uiteraard werd toen ook de nadruk gelegd op de financiering van Roepaen en de regionale contacten van het podium met andere culturele instellingen bijvoorbeeld in Boxmeer en Cuijk.