Coalitie akkoord met tekort van 7 ton voor 2012

Inmiddels hebben we als raad de behandeling van de 1e trimesterrapportage van 2012 gehad, dat is de actuele financiële stand van zaken van de gemeente Gennep na de eerste maanden van het jaar 2012. Deze rapportage laat ons zien wat het resultaat van 2012 zal zijn als we onveranderd doorgaan met de huidige route en de afgesproken ontwikkelingen volgens de begroting 2012.

En de cijfers zijn dramatisch! Zaten wij als gemeenteraad één jaar geleden met een tekort van enkele tonnen euro voor het jaar 2010 en de hoop op een minimaal plus voor 2011 door eerste bezuinigingen, heeft Gennep nu structureel een tekort van meer dan 1 miljoen euro! Helaas heeft de coalitie tijdens de raadsvergadering geen enkele behoefte gehad om voor dit jaar nog bezuinigingen door te voeren om daardoor een te groot tekort te voorkomen. Met tegenstemmen van de VVD en de PvdA heeft de coalitie de trimesterrapportage zonder wijzigingen aangenomen en dus ingestemd met een verwacht tekort van ruim €700.000 voor het jaar 2012! Volledig onbegrijpelijk!

De VVD Gennep heeft sinds het begin van deze raadsperiode steeds weer aangegeven dat wij wereldwijd in een financiële crisis zitten en wij als VVD Gennep nieuwe investeringen normaliter niet zullen steunen in de huidige omstandigheden. Wij hebben herhaald aangegeven dat wij geen geld willen uitgeven aan een rotonde aan de Zwarteweg, een rotonde waar de bewoners ontevreden over zijn en die niet zal bijdragen aan een betere overzichtelijkheid van de verkeerssituatie. Dit komt de verkeersveiligheid niet ten goede. Ook de Niersdalbrug kon niet op onze steun rekenen omdat ook deze kosten niet te verantwoorden zijn ten tijde van bezuinigingen bij de burgers van Gennep en vooral op het minima beleid. De VVD heeft daarom tijdens de raadsvergadering opnieuw een motie ingediend om verdere investeringen van financiële middelen en personele inzet te stoppen en te komen tot een heroverweging door de gemeenteraad. Deze motie kon slechts op de steun van de PvdA rekenen en werd dus van een meerderheid van de gemeenteraad verworpen. Er is dan ook zeker geen sprake van een objectieve discussie over bezuinigingen en een eerlijke heroverweging van alle majeure projecten zoals dit wel door de coalitie werd aangekondigd voor een bezuinigingsbijeenkomst van de gemeenteraad in augustus.

Een tweede motie had betrekking op de bijdrage die Gennep jaarlijks levert aan ontwikkelingshulp. Door het College groot aangekondigd als mondiale bewustwording gaat het bij het bedrag van € 23.500 heel simpel om een subsidie van €16.000 aan de stichting GESP en een bijdrage van €7.500 aan de Vereniging Nederlandse Gemeenten. Laatste instantie heeft onlangs al weer voldoende geld ontvangen van de gemeente Gennep voor een gigantisch festijn, te weten het jubileumcongres van de VNG waar de VVD ook een overzicht van alle kosten heeft gevraagd. Het is daarom wat ons betreft, zeker niet noodzakelijk om ook nog een bijdrage te leveren aan een programma waar onze burgers niet beter van worden. De gemeente legt burgers slechts een indirecte morele plicht op om ontwikkelingshulp te betalen door het belastinggeld van onze hardwerkende inwoners hieraan te verspillen. Helaas werd ook deze motie verworpen door de gemeenteraad. Behalve de VVD fractie zijn alle overige fracties voor behoud van dit budget en zal Gennep dus verder op welzijn moeten bezuinigen maar andere landen financieel steunen.

Maar negatief nieuws hebben wij als gemeenteraad niet alleen ontvangen door de 1e trimesterrapportage. Tijdens de vergadering van de commissie Bestuur en Organisatie van afgelopen week maandag, 18 juni jl., werd de gemeenteraad door de portefeuillehouder geïnformeerd over een dreigend tekort op het budget voor de handhaving. De VVD bedankte de portefeuillehouder dat het College voor het eerst in deze raadsperiode vóór een budgetoverschrijding naar de raad kwam om gezamenlijk in overleg te treden. Het is een tekort dat is ontstaan door overhaaste en ondoordachte besluiten door de gemeenteraad tijdens de algemene beschouwingen in 2011. Ook de VVD heeft hier toen ook steken laten vallen. Wij hebben toen ingestemd met amendementen van de coalitie in de veronderstelling dat het verlagen van het budget automatisch een vermindering van de inzet tot gevolg zou hebben. Helaas hebben wij te weinig rekening gehouden met de beleidskaders die door de raad tot de dag van vandaag niet zijn aangescherpt. Uiteraard hebben VVD en PvdA in 2011 al vaker een oplossing geboden voor deze problematiek. Het stoppen met handhaving op Diekendaal is een politiek standpunt, maar het is vooral een beleidskeuze van de gemeenteraad waardoor we structureel nog wel vaker een overschrijding zullen hebben.

Door de coalitiepartijen werd ook tijdens de commissievergadering van afgelopen week opnieuw geen oplossing gepresenteerd voor deze dreigende budgetoverschrijding. Alle drie de coalitiepartijen geven slechts aan dat ze ‘graag de discussie willen voeren’, maar blijkbaar niet op dit moment. Het is zeker een discussie die men al had moeten voeren bij de begroting 2012. Nu weer de discussie uitstellen is slechts een weglopen voor de realiteit! Cijfermatig gezien is de beste en tot nu toe enige oplossing om een budgetoverschrijding in 2012 te voorkomen het stoppen van de handhaving op Diekendaal. Dit is ook de reden waarom de VVD samen met de PvdA een amendement indiende. De coalitie kon helaas niet instemmen met een tijdelijk opschorten van de handhaving, waardoor voor 2012 een budgetoverschrijding zou zijn voorkomen. Daardoor gaat de coalitie nu al akkoord met een tekort op handhaving in 2012 van meer dan € 70.000!

De VVD heeft vervolgens ook een amendement over het verminderen van de inzet van Synthese aangesproken dat tijdens de algemene beschouwingen in november 2011 werd ingediend. Door de portefeuillehouder is het amendement na wijziging toen overgenomen en het College heeft zich daardoor zelf de verplichting opgelegd om met de 1e trimesterrapportage 2012 te komen met een voorstel over de vermindering van de inzet van Synthese. Het is onacceptabel dat het college eerst een amendement overneemt en vervolgens geen behoefte lijkt te hebben om het ook daadwerkelijk uit te voeren, we hebben immers geen voorstel daartoe ontvangen. De gemeenteraad wordt daardoor in zijn functie als het hoogste orgaan van de gemeente door het college geschoffeerd. De VVD verwacht van het college een uitleg over de reden waarom wij dit niet hebben ontvangen en rekent op een voorstel tijdens de eerste cyclus na het zomerreces!

Uiteindelijk wilde de VVD fractie haar inbreng wel afsluiten met een positieve ontwikkeling van de begroting 2012. De Roepaen heeft op wens van de gemeenteraad in 2012 haar volledige subsidie mogen behouden en men is nu samen met Janine van Hulsteijn en dhr. Opsteegh in goed overleg met de Industriële Kring. Dit is een goed voorbeeld van de gezamenlijke kracht van de raadsfracties VVD en CDA.