VVD akkoord met ontwikkelaar Keramiek Experience

Tijdens de extra raadsvergadering op 28 juni jl. kwam ook het voorstel voor de keuze van een projectontwikkelaar van het terrein achter de Gennepermolen en de Keramiek Experience aan de orde. Het waren zware en vooral lastige keuzes die de raad nog voor het zomerreces van 2012 moest maken. Zeker ook dit voorstel over de ontwikkeling bij de Gennepermolen, ofwel de Keramiek Experience, was was geen makkelijk te nemen besluit.

Na rijp beraad en goed overleg is de VVD wel voor een dergelijke ontwikkeling op het terrein achter de Gennepermolen. De overweging daarbij was dat ondanks de huidige moeilijke financiële situatie van de gemeente Gennep, een ontwikkeling op lange termijn meer voordeel met zich zal brengen dan geen ontwikkeling. En een alternatief is totaal niet in zicht, eigenlijk kun je het vergelijken met het besluit over de Brem. Op lange termijn hopen we op een positief resultaat, maar op dit moment hebben we geen beter alternatief dan veel geld investeren voor de toekomst.

De VVD fractie heeft al tijdens de vergadering van de commissie Ruimte & Economie bij monde van commissielid Martin Manten aangegeven dat de hoofdinzet nu vooral de hotelfunctie en de ontwikkeling van de Keramiek Experience moet zijn. De gemeente moet duidelijk de voorkeur hebben voor een sterkere inzet op een goede invulling van het hotel met wellicht een grotere oppervlakte dan gepland. Zoals iedereen weet is de woningmarkt nog steeds dramatisch en heeft de woonvisie ons laten zien hoeveel behoefte er aan woonruimte in de gemeente Gennep en vooral de kern Gennep zelf nog is voor de komende jaren. Geen positieve voorspellingen, maar wel reëel. Daarom moeten we ook nu weer reëel kijken naar de exploitatie van deze nieuwe ontwikkeling en een goede afweging maken met welke projectontwikkelaar we in zee gaan.

Het college heeft de voorkeur voor Jongen BV. Een keuze die wij snappen als we kijken naar de bevindingen van de beoordelingscommissie. Zeker ook als het gaat om de voorwaarde voor een degelijke ontwikkeling van de Keramiek Experience. Echter heeft ook de gemeenteraad enkele dagen voor de raadsvergadering de opmerkelijke brief ontvangen van de tweede mogelijke projectontwikkelaar AGT. Hierin wordt aangegeven dat door het College bet twee maten is gemeten. In de raadsvergadering heeft de portefeuillehouder deze onderstellingen door AGT afgewezen en een duidelijke reactie gegeven op de brief aan de gemeenteraad.

De VVD is dan ook blij dat het College de constructieve houding van AGT, om opnieuw in overleg te treden voor het geval een realisatieovereenkomst met Jongen BV niet haalbaar zal zijn, waardeert. Het College gaf aan bereid te zijn om de 'deur open te houden' bij AGT. Gezamenlijk moeten we zeker nu  zorgen voor een goede investering in de toekomst. Het is dan ook wat de VVD betreft, prima dat de gemeenteraad het voorstel tot keuze van de projectontwikkelaar Jongen BV, heeft aangenomen.