Halverwege de Floriade is de tussenbalans positief!

De directie van de Floriade 2012 heeft op vrijdag 6 juli 2012 om 15.00 uur voor het eerst een overzicht gegeven van het aantal bezoekers dat halverwege de totale openstelling de Wereldtuinbouwtentoonstelling in Venlo heeft bezocht. Tot nu toe hebben meer dan 1.175.000 mensen een kaartje gekocht voor de Floriade.

De Floriade opende op 4 april 2012 haar deuren in Venlo dankzij de investeringen van de Nederlandse Tuinbouwraad en de gemeenten uit de regio Venlo. waaronder de gemeente Gennep. Weliswaar was en is dit een financieel risico ten tijde van wereldwijd moeilijke economische ontwikkelingen, maar voor de regio Venlo zeker ook een investering in de toekomst van het toeristische gebied. Om uiteindelijk ook een positief resultaat voor de gemeentelijke financiën te kunnen behalen is het noodzakelijk dat tot het einde van de Floriade op 7 oktober een verkoop van meer dan 2 miljoen kaartjes is gerealiseerd.

Maar uiteraard kunnen we nu ook al spreken van een goed bezochte Floriade in onze regio gedurende het voorseizoen met deels echt slecht weer. In de afgelopen 3 maanden is het behaalde aantal tickets een groter succes dan verwacht. Het is dus nu vooral sprake van een positieve tussenbalans.

De VVD Gennep is blij dat de Floriade nu al positieve gevolgen heeft voor onze gemeente en haar burgers en ondernemers. Waren voorgaande Floriaden vooral getekend door grote verliezen, zo blijkt er tot nu toe een goede afweging te zijn gemaakt in de hoogte van de investeringen en de verwachte opbrengsten. Het doel van de VVD fractie was bij de investeringen steeds om een zo goed mogelijke Wereldtuinbouwtentoonstelling te organiseren en voor tevreden bezoekers te zorgen. Hiertoe telde ook de bouw van het gemeenschappelijke gebouw van de regio Venlo, de Villa Flora. Daarbij ging het uiteindelijk echter wel altijd om een evenwicht tussen investeringen en inkomsten. We moeten zoveel mogelijk investeren om het goed te doen maar niet te veel investeren om vervolgens te ambitieus te zijn geweest met al die mooie plannen. Goede afweging was dus voorafgaand op z’n plaats en de VVD Gennep is nu positief verrast van het tussentijdelijke resultaat.